Stimate Domnule Profesor,
Este laudabila
initiativa Dvs. de a crea un mic forum pt dezbaterii
publice la pachetul de informatii PCCA 2013 (Proiecte Colaborative de Cercetare
Aplicativa = http://www.uefiscdi.gov.ro/articole/3255/Dezbatere-publica-Pachet-de-Informatii-PCCA-2013.html;
M.E.C.T.S., ANCS-UEfiscdi, CNCS, CNDI, CNFIS, CNATDCU)
Ati formulat o serie de observatii, comentarii si
aprecieri; sunt puncte de vedere care la randul lor pot fi
acceptate/impartasite sau discutate/combatute.
Opinia mea, punctual si telegrafic, pentru
continuarea dezbaterii:
§
s-a incalcat cutuma
universala „BISERICA, ARMATA, INVATAMANTUL sa fie apolitice”; daca la biserica
consecintele nu sunt asa de evidente, in armata se atenteaza la siguranta
nationala, iar in invatamnt se justifica si sunt explicabile
haosul/degringolada/rezultatele dezastruase si nivelul/profesionismul de tara
din lumea a treia;
§
nu se respecta principiile/statutul statului de drept; a se vedea numai
circul/imixtiunile cu “bacalaureatul”, “clasa pregatitoare”, titularizarile pt
ministerul invatamantului s.a.m.d.;
§
nu sunt definite si validate de practica/istorie/viata etc. concepte
fundamentale: reforma invatamantului, teza si titlul de doctor, expert si
expertize, “meritele” pt salariul/gradatia de merit si o serie lunga, pe atat
de lunga cat este de scurta si inexistenta inca metodologia de pensionare a
cadrelor didactice (dupa legea invatamantului sau legea generala de
cotizare/salarizare ?!?), serviciile medicale din pachetul de baza pt care se
plateste FSS-ul s.a.m.d.;
§
sunt importate scheme/solutii/rezolvari din strainatate, fara a se tine
cont de specificul national/conjunctura actuala economica-sociala-politica din
tara sau consecintele pe termen lung si starea de lucruri din viitor; esenta
bancului cu pudelul, frisca si cresterea potentei: la noi a fost un caine
ciobanesc flamand, o bucata de slanina si
.. dezastrul. Concluzia:
tehnologie inalta/Americana aplicata in specific romanesc, s-a ales praful !
Cam la fel si cu sistemul de sanatate si computerizarea activitatii cu SIUI, cu
sistemul de pensii privat, cu asigurarile, cu investitiile s.a.m.d.;
§
globalizarea pentru dulai si nu pentru catei
est-europeni ca noi; cu muncitorii capsunarii si curatitorii de wc-uri inainte,
export infloritor de “moldovence”, import de gunoaie si deseuri radioactive,
piata de desfacere pentru toate ciurucurile perimate fizic/valoric/moral si cu
moderatie la spatial Schengen sau accesarea de fonduri europene;
§
s-a uitat că 24 de ore rămân 24 de ore ca maxim de timp şi s-a încălcat
norma logică de lucru şi încărcare; sunt numeroase cazuri şi exemple concrete
de cumul şi de job-uri şi inevitabil şi de bani (salarii normale, gradaţii de
merit, plata cu ora, prime şi diverse sume forfetare, cumul cu pensia, drepturi
de autor, redevenţe etc.): funcţii de conducere în partid, parlamentar,
profesor universitar (ore obligatorii ca sarcini didactice din post/stat şi ore suplimentare sub
forma de plata cu ora, funcţii de conducere la rectorat-decanat-departament,
conducere de doctorat, cercetare pe contracte finanţate de minister), consilier
ministerial sau parlamentar, consilii de administraţie, fundaţii, comisii şi
comitete etc.;
§
cu
ISI, "dottore" si/sau
limba engleza; Too much pudding may choke a dog ! Adica nici ateu
dar nici mai catolic decat titularul Vaticanului:
1
– CNCSIS nu recunoaste multe publicatii nationale de referinta ale numeroaselor
specialitati sau domenii tehnico=stiintifice ca indexate ISI (reviste incluse
in Web of Science: Science Citation Index Expanded, Social Sciences Citation
Index si Arts & Humanities Citation Index/regasite in Journal Citation Reports
etc.);
2
– numeroase elemente, cu caracter istoric, printre care si titlul de doctor sau
grad universitar, se impun a fi tratate si recunoscute in parametrii timpului
respectiv si in conditiile concrete si conjunctura momentului dobandirii.
Academicianul Barladeanu a fost titularizat fara doctorat si opera publicata,
profesorii nostri universitari din perioada 1960 – 1980 nu aveau doctorat (de
fapt cu cine si ce conducator stiintific sa-l fi pregatit si sustinut teza ?)
etc.
În 1952 se înfiinţează "Aspirantura" ca
formă superioară de pregătire pentru obţinerea titlului de "candidat în
ştiinţe tehnice", sistem care s-a transformat ulterior în doctorat în anul
1968. Toate bune si frumoase pana dupa 1992 cand incepe modificarea
„modificarii” si „reforma invatamantului”.
Criteriile
generale de evaluare privind conferirea titlului stiintific de doctor [TD],
promovate prin O.M.Ed.C 4826/30.09.2004 se modifica prin O.M.E.C.T.S. 3759/2011
si regulamentului de functionare CNATDCU devine aiuristic si fantezist: se
refac/reorganizeaza comisiile de evaluare pe domenii care nu corespund cu
specialitatile absolvite si tematicile de doctorat, sunt cooptati specialisti
de prestigiu din strainatate (inclusiv romani sau de origine mioritica; lucru
aparent benefic pt probitate/nivel stiintific, impact european etc., dar
practic nerealizabil tehnic: cine venea trimestrial in Romania la sedintele de
plenul comisiei, cine platea diurna si transportul, s.a.m.d.), se stabilesc
metodologii si termene de realizare ale consensului membrilor comisiei astfel
incat murea/disparea fizic doctorandul pana sa afle daca Comisia Superioara a
validat sau nu.
S-a
profitat de situatie pt spalarea intensa si fatisa a „rufelor”; se trezea cate
un „coleg” si lua cu ranga si desfinta/mutila si tema tezei (complet irelevanta
!), si teza (un contract de-al D.S. era de unspe-mii de ori mai laborios, dat
in 14 si colorat ISI, chiar daca erau o aceeasi Marie cu titluri schimbate si
autori permutati !), si doctorandul, si conducatorul; hai sa admitem, ca sa fim
absolut obiectivi – ca se mai gaseau mici „scapari”. Dar se mergea pana la
negarea comisiei de la universitatea respectiva; in final s-ar fi dorit ca
numai Dl. Ministru personal si trepadusii din CNATDCU sa faca
evaluarea/validarea, domniile lor fiind singurii in masura si competenti;
dovada miile de teze care s-au adunat la minister si apoi la schimbarea
„schimbarii” au fost validate in mare graba si veselie sa nu se piarda
fondurile POSDRU (Programul Operaţional Sectorial de Dezvoltarea
a Resurselor Umane). Putin a lipsit
ca intreaga „doctorie” sa fie numai apanajul exclusiv al distinsilor
ministeriabili si colegilor lor chimisti „dizidenti” din diaspora; totul sub
corectele lozinci de competenta/probitate/integritate/nivel stiintific ridicat
etc.
Gogorita cu "dottore" si plagiatul „a prins” tot din rea intentie si
necunoastere; s-a marjat pe chichita cu <soft-urile antiplagiat> !
Evident ca tot textul, infinit ca fond si forma, scris pe internet are si, de
exemplu, relatia/formula [2 x2 = 4]. Daca se compara/analizeaza o teza de la
matematica, de cate ori apare utilizat de doctorand formula mentionata, textul
se evidentiaza cu ROSU = PLAGIAT si de aici spectacolul de trista amintire,
demn de o cauza mai nobila. Asta nu echivaleaza cu acceptarea unei riguori mai
„putin riguoroasa” sau stagheta a exigentei la cota negativa !!!
Cu
limba engleza: este benefic sa fie cunoscuta si utilizata nu numai cu mainile si fata de mim! Ce ne facem cu cei
care stiu numai romana (de la mamica lor !), franceza (de la bunica
interbelica), rusa (de la Academia Frunze) ??? Sa-i impuscam ? Sa-i recalificam pentru agricultura si sapat de ingropat banii la autostrazi ?
Engleza
nu implica că esti şi un bun cercetător sau un eficient manager/director de proiect/grant; poţi fi un
constituţional Preşedinte mediator sau un imparţial şi echidistant ministru de
justiţie, chiar dacă nu şti engleza. Pentru comunicările oficiale există postul/funcţia de translator atestat.
Dacă
absolutizăm criteriul cunoaşterii unei limbi, atunci să uităm de engleză – cum
am renunţat şi la rusă, şi apriori/vizionar
să introducem chineza obligatoriu încă de la grădiniţă !
§
Conclusiv cercetarea
nationala ar trebui desfasurata si implicit finantata pe trei mari clase: 1 -
teme majore de interes national, stabilite de un grup de experti romani (50 %)
si in urma unor dezbateri publice de amploare cu beneficiarii directi ai
cercetarilor (50 %); 2 – teme individuale ale unor „olimpici ai cercetarii
romanesti”, care sa formeze in timp un registru ISI national; 3 – integrarea in
teme europene, finantate multistatal, in limba engleza, cu experti si
evaluatori internationali. Toate acestea cu o finantare corespunzatoare, pe
planuri multianuale si fara sfaturi televizate de la distinsa si stimata doamna
blonda de la RomaniaTV !
Cu cele mai sincere
intentii constructive si positive, sentimente nationale si totodata constient
de inutilitatea demersului si lipsit de speranta de mai BINE (nici vorba ca am
TRAI BINE !!!) – Ion CHIRA,
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu