de Dan
MIHAESCU (si forme modificate de folclorul national colectiv)
Anii tineretii noastre,
cand ne durea in fund de
comunism,
pentru ca eram prea ocupati sa
ne traim tineretea ... !
Din 1948, Romania
avusese o presa cenusie, terna, urata grafic, marcata de limba de lemn, de
lozinci inepte si de o agresivitate necioplita; "proletara". Au mai
aparut pana in 1953 cateva din cotidianele de tiraj si de traditie
-"Universul", "Adevarul", insa erau de nerecunoscut. Apoi
n-au mai existat decat trei ziare centrale: "Scanteia", "
Romania libera", "Scanteia tineretului", trase fiecare in patru
pagini plumburii. Li se adauga un ziar de seara: "Informatia Bucurestiului",
cu mai putina ideologie si mai multe stiri utilitare si de interes public. De
la mijlocul anilor '50 aparea cotidianul "Munca", care nu era decat
localizarea ziarului sovietic "Trud", tot asa cum "Gazeta
literara" - din 1954 - nu era decat o "Literaturnaia gazeta"
romaneasca. La fel si "Muncitorul sanitar" ori "Gazeta
invatamantului", saptamanalele unor categorii profesionale.
Radio Romania se
transformase in Radio Bucuresti si avea pana in 1960 un singur program pe unde
lungi si medii. Aparatele de radio vandute in magazine nu erau dotate si cu
frecvente scurte, pentru ca lumea sa nu poata asculta "Vocea
Americii", "Europa libera" - "ziarul vorbit al romanilor de
pretutindeni", cum se intitula pana in 1963, BBC-ul, sau scurtele programe
radiofonice in limba romana difuzate la Paris, Atena sau Vatican. Radio
Bucuresti isi incheia programul, inceput la 5 dimineata, la miezul noptii. A
aparut apoi si un Bucuresti 2, emitand din zori pana la pranz, emisiunile
acestuia prelungindu-se apoi gradat cate doua ore in plus.
Din 1957 exista
Televiziunea Romana, mai intai cu programe experimentale, iar apoi regulate.
Televiziunea se infiintase in Romania la numai doi ani dupa aceea din Italia.
Fata de presa meschina, anosta, marcata de o demagogie ridicola sau agresiva,
Televiziunea, desi in alb-negru, a adus in Romania o unda de varietate si
destindere. In 1959, cand s-au aniversat 500 de ani de la intemeierea
Bucurestilor, s-au alcatuit programe aparte, lansandu-se cantece precum
"Badea-neichii Bucuresti", compus de Ion Vasilescu si Gherase Dendrino
si interpretat de Maria Tanase, sau "Frumos esti, Bucuresti ! ...".
Apareau in programele de divertisment, toate "live", realizate in
conditii tehnice modeste, dar foarte reusite, solistele si solistii in voga de
la rascrucea deceniilor sase si sapte: Dorina Draghici, Aida Moga, sora ei,
Lavinia Slaveanu, Mara Ianoli, Gigi Marga, Alin Noreanu, Nicolae Nitescu, Wili
Donea, George Bunea, Dorel Livianu... Intr-o emisiune muzicala a debutat, in
1959, la varsta de 16 ani, Margareta Paslaru. In acelasi an, Televiziunea n-a ezitat
sa transmita un program de la barul "Continental", situat in subsolul
unui bloc interbelic de langa Biserica Rusa, prabusit la cutremurul din 4
martie 1977.
Tot in 1959-'60,
Televiziunea difuza numere de revista, cuplete, scheciuri, interpretate de cel
mai mare comic al vremii, Mircea Crisan, de duetul Horia Serbanescu - Radu
Zaharescu, sau de Vasile Tomazian, un actor foarte popular, care il imita pe
Vico Toriani, unul dintre putinii cantareti straini sositi pe atunci in turneu
la Bucuresti, sau povestea dialoguri conjugale purtate cu Florica,
nevasta-sa...
Din 1961, aproape
seara de seara, dupa telejurnalul de la ora 19, existau, timp de o jumatate de
ora, excelente emisiuni pentru copii al caror protagonist era Aschiuta, un
Pinocchio local, manuit de un papusar excelent (Iustin Grad n,r.).
Realizatoarea emisiunii, Daniela Anencov, devenise extrem de populara, la
paritate cu Cleo Stiber, crainica frumoasa, cultivata si poliglota a
Televiziunii... Popularitate dobandisera datorita rolurilor interpretate in
seriale pentru copii actorii Tudorel Popa (Profesorul Paganel) si Dem Savu
(Capitanul Val-Vartej). Un eveniment era prezenta Mariei Tanase, in programele
de muzica populara, in mijlocul unui taraf - ultima a avut loc in 1962, ca si
aceea a Ioanei Radu, care interpreta romante.
In 1964, scriitorul
Ion Marin Sadoveanu prezenta saptamanal ciclul "Din istoria universala a
teatrului", ilustrat cu secvente interpretate de actori. Asezat in spatele
unui birou masiv, pe un scaun cu dimensiuni de jilt, conferentiarul vorbea
liber, imbracat elegant, cu batista alba la buzunar, rasucind intre degete
capacul unui stilou Pelikan cu penita de aur... Moartea scriitorului, survenita
in acelasi an 1964, a dus la intreruperea acelui serial elevat. In acelasi an,
o montare a unei piese intreprinsa cu mijloacele teatrului de televiziune -
"Pana de automobil" de Friedrich Durrenmat, consacra un tanar si
stralucit actor, in rolul protagonistului, pe nume Mircea Albulescu.
Daca un crainic radio
a pronuntat inversat in acei ani titlul operei lui Mozart "Cosi fan
tutte", de o maniera pe care nu o suporta hartia, un crainic de
televiziune a fost aspru admonestat pentru o stire citita pe post:
"Tovarasul Gheorghe Cioara s-a intors de la Moscova pe calea aerului".
Teatrul de revista, cu
o mare traditie in Romania, cu nivelul inalt la care il ridicase Constantin
Tanase, a adus multa culoare si mult haz in vremurile de-acum 45-50 de ani.
Existau in Bucuresti doua sali incapatoare ale aceluiasi teatru care primisera
numele marelui comic, o gradina de vara, "Boema", datand din 1928, pe
Strada Theodor Aman, o alta se afla la limita Cismigiului, pe un spatiu napadit
astazi de brusturi, buruieni si otetari, de pe fosta Intrare Brezoianu,
rebotezata Rigas, si se mai montau uneori spectacole de revista pe scena
Teatrului de vara din Herastrau sau in fostul parc Carol, rebotezat
"Parcul Libertatii"...
Cel mai mare actor al
genului era Mircea Crisan. Pana in ziua de azi oamenii mai in varsta isi
amintesc de "Castravetele" lui, de "Un foc in noapte, un foc in
soba; arde-te-ar focul!", de legenda potrivit careia, cu prilejul unei
vizite a lui Hrusciov in Romania, Gheorghiu-Dej l-a adus pe Mircea Crisan sa-i
distreze, chemand si un translator. Mircea Crisan a mieunat ca pisica, a latrat
precum cainele, a imitat leul, tigrul si alte animale, iar la sfarsit i s-a
adresat translatorului: "Acum, tradu!". Dintr-un turneu la Paris,
actorul s-a intors cu un Chevrolet - clasicul model 1957 -, pe care n-a ezitat
sa-l pomeneasca pe scena: "Ce nu face omul pentru o bucata de Chevrolet ?"
Notoriu de dinainte de
razboi, de cand jucase in filmul "Bing-bang" si de cand facea tandem
cu Vasile Vasilache, era N. Stroe ("Alo! Aici e Stroe/Si roaga sa-i dati
voie/O clipa sa va-nveseleasca...). In spectacolul "Vitamina M -
Muzica", montat in 1961 in cladirea de peste drum de Academie a Teatrului
"C. Tanase", fost sediu al Legatiei Germaniei, intr-un dialog
imaginar, Stroe i se adresa unei cucoane: "- Ati fost la Domnul Puntilla ?...
- Nu ti-e rusine, domnule ?! Eu sunt femeie serioasa". "Domnul
Puntilla" era o piesa de Bertolt Brecht jucata pe atunci de un teatru
bucurestean.
Trei ani mai tarziu,
pe scena Teatrului de Comedie se monta "Rinocerii" de Eugen Ionescu,
rolul lui Beranger, protagonistul, fiind interpretat de Radu Beligan, iar pe
scena Teatrului Mic se juca "Lectia de engleza" a aceluiasi dramaturg
sub titlul de "Cantareata cheala".
Din 1963, cuvantul
Romania si derivatele sale se scriau iarasi cu "a". Vreme de un
deceniu, consecinta a Reformei ortografice din 1953, privilegiul acestei grafii
il detinusera doar vagoanele romanesti de cale ferata de pe traseele
internationale si tricourile sportivilor romani care luau parte la competitii
desfasurate in strainatate. In acelasi an, in luna noiembrie, Televiziunea
inceta sa mai transmita parada militara de la Moscova, din ziua de 7, dar relua
in direct, integral, ceremonia inmormantarii presedintelui Statelor Unite, John
F. Kennedy, asasinat la Dallas. De-acum, Radiodifuziunea Romana, in afara de
Alexandru Stark, corespondent la Moscova, avea un trimis permanent la
Washington si corespondenti la Paris si la Roma: pe Georges Dascal si Angelo
Chiari. Un magazin cultural foarte citit devenise revista
"Contemporanul", condusa, la mijlocul anilor '50, de George Ivascu si
avandu-l colaborator permanent pe G. Calinescu ("Cronica
optimistului"). In 1963-'64, "Contemporanul" nu mai era foaia
proletcultista infiintata in 1948, unde oficiau cei mai abjecti ideologi si
culturnici ai noului regim. Aici isi incepe Nicoale Manolescu lunga si
stralucita cariera de cronicar literar. O rubrica foarte apreciata era aceea
sustinuta de un publicist, Mihai Popescu, economist la Camera de Comert, care
dezbatea cu verva subiecte interesante si incitante. De pilda: se cuvine sau nu
ca un barbat si o femeie, ambii casatoriti, insa nu unul cu celalalt, sa intre
intr-un restaurant si sa ia masa impreuna ? ...
Carmen Silva se chema,
de fapt, Vasile Roaită (după numele unui aşa-zis ilegalist, dovedit ulterior
colaborator al Siguranţei). Era, la finele deceniului cinci, o staţiune
prăpădită, frecventată masiv de sindicalişti. Trăgeam la "fina", la
pensiune. Fina - gazda noastră, pe atunci văduvă, fusese cununată de bunică-mea
prin anii '30. Îi arăta un respect ieşit din comun şi i se adresa cu apelativul
"năşico". Casa modestă avea două-trei camere cu dependinţe
rudimentare. Pe timpul verii, familia amfitrioanei, cu mic, cu mare se muta în
nişte barăci ridicate în curte. Atmosfera generală era ponosită, vag insalubră,
dar veselă. Mă hârjoneam cu copiii localnicilor. Ei mă gratulau cu
"vilegiaturistule", iar eu le ziceam "băştinaşilor".
Altminteri, ne înţelegeam bine. Plaja se afla în apropiere. Era puţin populată
şi cam sălbatică. N-auzeai muzică, defel. Când şi când mai huruia răguşit - agăţat
de un stâlp de telegraf - câte un megafon. Cu greutate puteai să recunoşti ce
se transmite. Recepţia deficitară depindea covârşitor de forţa şi direcţia
vântului. La ambianţa sonoră contribuia zilnic şi un flaşnetar uscăţiv,
îmbrăcat într-un tricou marinăresc, cu o maimuţă pe umăr, care naviga printre
cearşafurile risipite la buza mării. Primea monede de 25 de bani
Mă distram la Ghiol.
Semăna cu un ştrand, unde protagoniştii, de toate vârstele, se etalau defilând
fără complexe, în costumul lui Adam sau al Evei (după preferinţa Făcătorului).
Aria destinată fiecărui sex era despărţită, formal, de un gard de uluci
crăpate, cu rolul de a stopa - chipurile - ocheadele şi de a stăvili
eventualele porniri reciproce. Ceea ce nu era cazul, totuşi. Buna dispoziţie
era unanimă, iar comunicarea extinsă şi relaxată. Nu am reperat, niciodată,
ceva obscen sau indecent. Partea într-adevăr scârboasă ţinea de operaţiunea
unsului cu noroiul negru, greu mirositor. Şi aceea de încreţire elefantină a
pielii.
La întoarcere treceam
prin dreptul terasei "Potcoava". În miezul zilei se produceau doi
lăutari - unul cu vioara, altul cu acordeonul, ştirbi şi foarte prietenoşi.
Repertoriul vocal, susţinut alternativ, se compunea din cântece de pahar şi
voie bună, gen: "M-a făcut mama oltean", "Ionel, Ionelule",
"Zaraza" etc. Piesele "cu dedicaţie" se arvuneau la masă,
sub deviza: "cine lipeşte biştarul, comandă muzica". Mă număram
printre beneficiarii clandestini, fiindcă trăgeam cu urechea pe la gard.
Serile le
"petreceam" la vilă, într-un plictis debordant ... Cam o dată, de
două ori, în perioada sejurului, ieşeam la plimbare pe faleză. Punctul turistic
standard de vizitat era vila "Zăboveam apoi pe o bancă în preajma
Cazinoului. "Ascultă şi tu melodiile. Poate le înveţi." Concerta o
formaţie "de antren şi dans". Diseuza - o vedetă a momentului, se
numea Dorina Drăghici, care făcea bezele şi reverenţe după fiecare piesă. Avea
succes. Programul se prelungea.
Teatrul radiofonic,
liceul Mihai Viteazu, Noapte buna copii, Unda vesela, Cine stie cistiga, ziarul
"Urzica", revista Secolul XX, covrigi cu sare,Timur si baietii lui,
"Los Paraguayos" in turneu, magnetofonul Tesla, ceaiurile cu lumina
stinsa si Rolling Stones, snitel la pachet in drum spre tabara, restaurantele
cu mandatar, Costinesti, La Dobrogeanu, numar si uniforma de liceu, studentii
de la arhitectura pictând icoane pe geamurile de la "Ion Mincu" in
iarna lui '68, Carpati fara filtru, formatia Mondial, gogoshi in Piatza Unirii,
Margareta Paslaru, sedintele de exmatriculare ale celor care plecau cu parintii
in Israel sau Germania, balul de la Arhitectura, Liviu Ciulei, Tiriac si
Nastase, "Macarale, râd in soare argintii", prietenii plecind in
Israel, au intrat rusii in Cehoslovacia, unt, faina, pâine, zahar si ulei pe
cartela, oua rosii, pantaloni "supraelastici", coteleapelordunarii,
"tacimuri", babic, ghiudem, nechezol, imbracat "din pachet',
"schlafensiedeutch", Vama-Veche, blatul pe tren la Sinaia,
cantonamentele Scolii Sportive, incalzit apa pe resou, Tanta si Costel, Zizi
Serban, studentii din Cuba, repartitia, Marin Moraru si Toma Caragiu, Miriam
Raducanu, ceaun din fonta, cravata de pionier, nudism la Sf. Gheorghe,
halvitza, ciubuc, sirop de 50 de bani, casata de la "Albina",
profiteroale, statuia lui Mihai Viteazu, Coada Calului, penare din lemn, tigari
Marasesti, hirtie albastra de invelit caietele, fier de calcat cu carbuni
incinsi, uniformele scolare, tocul cu penitza, galosii, butoiul in care se
aduna apa de ploaie pentru spalat parul, peretii vopsiti cu rolul, fragi din
tren, Mos Gerila, televiziunea alb-negru, dopurile din cocean, unt in frunza de
brusture, Parcul Circului, creion chimic, gutuile puse la copt pe dulap, George
Vraca, asternuturi brodate de mina, cani de tabla, L.S. Bulandra, plapumarese,
spalatorese, birjari, pantofi cu talpa de crep, policlinici cu plata, Babele,
tenisul la Herastrau, creasta din Piatra Craiului, canotaj, grohotisuri in
Apuseni, sugative, Marina-Marina, shoshoni, foto-minut, caramele, piata cu
gainile in custi de lemn, Oraselul Copiilor, Ion Dacian, moda dintilor de aur,
caciuli rusesti cu urechi, fâsh, cicoare, somierele, Piatza Palatului,
shifonierele cu oglinzi groase de cristal, Gradina Botanica, parfum de
trandafiri bulgaresc, papusi din cârpa, parcul de la Sosea, sifoanele din
sticla colorata, masina de tocat carne, covata de framintat aluatul, cazanul de
fiert rufe, masina de cusut cu pedala din fier forjat, pe care scria 'Singer',
geamuri cu flori de gheatza, omul de zapada cu carbuni in loc de nasturi,
teracota fierbinte, in fatza pravaliilor se stropeste trotuarul cu apa,
Ciresarii, bibelouri, statuia lui Lenin, cobilitzele de care atirnau cofele cu
mere murate sau iaurt, savarine, cishmeaua de pe strada, borsh la borcan,
trasuri, muraturile din beci, soba cu foc din lemne, prajiturile de
unleucinzeci, lumina misterioasa a lampii cu gaz, fotografiile de familie
alb-negru, matusi cu palarii, unchi tepeni, bunici severi, flasneta din fatza
teatrului, papagalul cu norocul in cioc, Dambovitza la Cotroceni, Celentano,
defilarea de 23 August, mititei la gratar in Parcul Libertatii, gara cu zgomote
si miros de despartire... pufoaicele cenusii, bibelouri, figurine, catei si
caluti in vitrina din sufragerie, milieuri, Nivea in cutii plate albastre,
Calea Victoriei, closete in fundul curtii, copii infasati strans, Anca
Calugareanu, tiganci care ghicesc in palma, in ghioc si in carti, babe care
leaga si dezleaga farmece, Strandul Studentesc, scrobeala de rufe, albastreala
de rufe (sineala), bocanci cu blacheuri, tocuri luichenz, cazaca, decolteu
encoeur, decolteu en bateau, cuvertura de pat, carpete de chelim, Libraria
Eminescu, tuns nemteste, Ora vesela cu Stroe si Vasilache: - Alo, aici e Stroe/
si roaga sa-i dati voie/ o clipa sa va-nveseleasca/ sa glumeasca iar cu voi.
Frank Cafea, balene, tunsoare a la garconne, coafura paj, coafura a la Alida
Vali, ciorapi tricotati, Casuta noastra/ cuibusor de nebunii/ te asteapta ca sa
vii... Inghetata pe batz, telemea de paispe, adidasi, patricieni, vata pe batz,
stofa pe puncte, loden, briz-bizuri, la patru pasi de o excursie, steaua fara
nume, Cico, floarea din gradina, Daniela si Aschiuta, Cine stie castiga,
'Avaramu' vazut de nu stiu cite ori, translatoarea de la cinemateca ....
taxiurile Pobeda, ceasurile Pobeda .., cremshniturile de la Casata ..., Aici e
Radio Europa Libera/ buna seara, dragi ascultatori, Rita Pavone, cravata de
pionier... cu colturile roase, insignele FGMA, FGAPS; laleleee, laleleeeee;
macarale; cind la trap cind la galop, Dorina Draghici, ZIS; ZIM; Molotov; GAZ,
biciclete MIFA, "la canal", "la stuf", Calboreanu, calimara
cu cerneala, cinema Scala, Fory Etterle, spoitori, bulibasha, chimir; militia
economica, Jean Marais, Raf Valone, Luigi Ionescu, Scinteia pionierului,
Teatrul Tandarica, Arta Florescu, tigari Nationale, salicilat, penicilina
uleioasa, festivalul tineretului, lipii ... Cavit 9 pentru pofta de mancare,
te-slavim-Rominie-pamint-parintesc, pronosport, loz-in-plic-dai-3-lei-si iei
nimic, bomboane agricole, fondante, dans la Zalomit, parizer, icre de
Manciuria, cartofi noi, inghetata pe bat, la microfon Noel Bernard, artista
poporului Lica Gheorghiu, misto-nasol-gagiu, ai nai - n-ai nai, Alain Delon, Simon
Templar, trening, bascheti, imbracaminte de la 'pachet', pantofi Guban,
pantaloni evazati, inele ghiul, tablouri cu sirene, Beng beng, Unde ie iluziile
mele care le-am perdut? my, my, my Delilah, Beatles, clasificarea muzicii in
usoara, grea si populara, primele autoserviri, "Dialog la distanta",
telefoane cuplate, program de apa calda, creioane chimice si HB, 303,
ascutitori chinezesti, noile uniforme scolare, tovarasa diriginta, martisoare,
cadouri de 8 martie, braga si placinte dobrogene, frigider Zil, camera Laika,
poze cu dedicatie pe verso, Pif le chien, Paris Meci ... Bula si bancuri cu
cutremurul, Carul cu Bere, BTT-uri, sticla de bere Rahova, Cico,prajituri cu
nume antiapetisante "Buturuga", "Cartof", 'stewardesele' de
pe ITB, 'blatul' studentesc la teatre, calatorii clasa 1-a cu 'nashul', cursuri
de 'socialism stiintific', cartusul de Kent si sticla de whisky, chibrite care
nu se aprindeau, la cartofi, Foishorul de Foc, palinka, Noapte buna, copii...
Maresiev, Stahanov, Ivan Budionii, Ceapaev, Ostrovski (ala cu asa s-a calit
otelul), Fadeev, Zboara Cocorii, Fata cu parul carunt, Libelula, Piati Minuuuut
... Alarma in munti, Sadko, Cazacii de pe Don, Tanara Garda, Norman Wisdom
(sic) ... sufertash, baia comunala, stamba, Marina Voica, tesatura anti-jeg,
pantofi cu talpa de rafie/paie, ghetele de baschet cehesti, ceasuri
Schaffhausen/Doxa, geamgii, iaurgii, laptari, zarzavagii, sacagii, tocilari,
sapunul 'Cheia', magiunul, 'Cumparati curent de la IREB!', 'Dati copiilor
bomboane!', statia de radioficare, dusumele de lut, pantaloni de doc, fotbal cu
nasturi, bluze de nailon stravezii prin care se vedeau bretelele de la sutien,
legaturile de schi Kandahar, pantalonul-pana, pantalonii pescaresti,
frizura-periutza, vase de bucatarie emailate, patefonul cu ac, rufe inghetate,
puse iarna afara la uscat, caimac, ierbar, raglan...
La începuturile
televiziunii, muzica uşoară românească, inclusiv ce televizată, era dominată de
Dorina Drăghici, Gică Petrescu, Luigi Ionescu, Aida Moga, Nicolae Niţescu, Gigi
Marga şi alţii, cunoscuţi din spectacole şi turnee. Televiziunea le aducea
popularitate în plus, dar au trecut destui ani până când numărul de televizoare
a ajuns de ordinul sutelor de mii.
Prima interpretă de
muzică uşoară lansată de televiziune a fost Margareta Pâslaru. La prima
prezenţă pe micul ecran, era elevă şi cânta la un club muncitoresc din
cartierul Bucureştii Noi. Lansarea ei la televizor a făcut-o celebră în câteva
săptămâni. Compozitorii cunoscuţi se înghesuiau să-i ofere melodii. Alături de
ea a început să apară frecvent, în programele televizate, Marina Voica, care a
devenit şi ea vedetă datorită televiziunii. Cei care au remarcat-o şi au adus-o
la televiziune pe Margareta au fost Valeriu Lazarov şi Ileana Pop. Ei au fost
primii selecţioneri de persoane capabile să devină mari atracţii ale micului
ecran. După plecarea din ţară a lui Valeriu Lazarov, au devenit generatori de
vedete Alexandru Bocăneţ, care se limita la o echipă restrânsă şi Sorin
Grigorescu, cel care a lansat majoritatea cântăreţilor de muzică uşoară de prim
rang ai anilor 70-80, prin celebra emisiune "Steaua fără nume".
Ileana Pop, nume mai puţin cunoscut în afara Televiziunii Române, a avut
vocaţia găsirii unor tineri talentaţi, pe care îi aducea la Televiziune. A fost
mereu un secondant al unora din marii realizatori de emisuni de divertisment.
Ileana Pop i-a atras către televiziune, încă de când erau studenţi, pe Florian
Pittiş, pe Mariana Mihuţ şi pe mulţi alţii. Tudor Vornicu, el însuşi om cu
talentul rar de a simţi vocaţia telegenică a unor oameni (i-a invitat frecvent
la Televiziune, printre alţii, pe profesorul Grigore Moisil şi pe Catinca
Ralea) şi-a asociat-o pe Ileana Pop ca realizator la emisiunea duminicală, sub
numele Ileana Vlad. Când a înfiinţat în România prima sa firmă de producţii
televizate, Valeriu Lazarov a numit-o director pe aceeaşi Ileana Pop, deşi
aceasta depăşise, de destulă vreme, vârsta pensionării.
Am amintit în alt post
că prima crainică a televiziunii a fost Mariana Zaharescu. Era o brunetă
frumoasă cu o voce şi o dicţie excelente. Fusese crainică la Radio şi s-a
adaptat foarte bine cerinţelor televiziunii. Probabil că noua ei postură a
determinat o reverificare a dosarului de origine socială şi i s-or fi
descoperit cine ştie ce hibe. Cert este că, după numai câteva luni a fost
mutată înapoi la Radio şi apoi dată afară. În locul ei au fost aduse două fete
drăguţe, fără vreo pregătire, dar cu dosare corespunzătoare, care au fost
şcolite cu termen redus de o crainică de la Radio. Se bâlbâiau frecvent şi erau
crispate în faţa camerei. Unul din regizori, parcă David Esrig, încerca să le
determine să-şi mascheze crisparea. Una din soluţiile recomandate de Esrig era
zâmbetul, la ştirile "bune".
În toamna anului 1957,
Grigore Preoteasa, ministrul român de externe de atunci, (a cărui fiică a fost
prima soţie a lui Adrian Năstase) a murit într-un accident de avion, când se
întorcea de la Moscova. În mijlocul ştirii, crainica şi-a adus aminte de
indicaţia regizorului şi a trântit un zâmbet seducător. Tovarăşii de la cadre
n-au avut de ales şi au fost obligaţi să recurgă la crainice profesioniste. Aşa
au venit de la Radio Cleo Stieber şi Georgeta Perlea, care au fost mulţi ani
prezenţe simpatizate şi apreciate de public. Pe atunci, programul începea la 7
seara şi dura două-trei ore. Când volumul programelor a crescut, a mai fost
angajat, în chip de crainic, Florin Brătescu, o voce remarcabilă şi o prezenţă
care fermeca telespectatoarele. Mai târziu a devenit crainică şi Ioana Măgură,
care a fugit ulterior din ţară şi a preferat Europa Liberă, Televiziunii
Române.
Pana pe la inceputul
anilor '70, pe locul actualului hotel Dorobanti au existat doua localuri:
"Mon Jardin" si "Poarta Alba". Primul era un restaurant
interbelic, cu loji de plus si ring de dans, iar vara cu o gradina faimoasa. La
"Mon Jardin" s-a cantat jazz chiar si in anii '50, cand acesta era
considerat "muzica decadenta". Din formatia de la "Mon
Jardin" au facut pe atunci parte Sergiu Malagamba, Iancsi Korosi si Johnny
Raducanu. A cantat in particular cu aceasta formatie Yves Montand, care in 1956
a intreprins un turneu la Bucuresti; unul rasunator, intrucat de aproape un
deceniu nu mai venisera in Romania interpreti din Occident. Yves Montand era pe
atunci comunist. A sustinut cateva concerte, iar dupa unul dintre acestea a
fost dus la "Mon Jardin", unde a ramas incantat de jazz-ul
interpretat acolo si a cantat impreuna cu formatia. Nu-i exclus ca vreunul
dintre muzicanti sa fi incercat sa-i tempereze entuziasmul pentru ideologia
rosie. Frecventau in anii '50 "Mon Jardin"-ul criticii de arta Petru
Comarnescu si Eugen Schileru, calamburgiul Oscar Lemnaru si multi alti
intelectuali.
Poarta Alba era o
carciuma cu ciorba de burta si gratar unde se consumau bere si alcooluri
distilate, inclusiv secarica, populara bautura din anii '50. Intr-o seara a
nimerit acolo si Maria Tanase. Era iarna si un taran din apropiere de Bucuresti
isi priponise calutul cu care aducea marfa la piata la intrarea in local. Maria
Tanase a intervenit pentru ca animalul sa fie ingaduit inauntru, la caldura.
Acesta, ascultator, s-a lasat jos intr-un colt al carciumii si-a adormit cu
capul sub masa stapanului.
La "Poarta
Alba" venea autorul versurilor cantecului "Din bucata mea de
paine" ("Din bucata mea de paine/ Am hranit un om si-un caine/ Omul
nu ma mai cunoaste/ Cainele ma recunoaste"), care putea fi auzit in
bodegile de periferie, si mai veneau vreo doi poeti de carciuma; specie de mult
disparuta. Acestia isi multiplicau poeziile pe coli de hartie, si, dupa ce
intrau in local, le imparteau clientilor asezati la mese. Dupa o jumatate de
ora, poetul facea din nou turul meselor si isi strangea versurile. Unii
musterii, drept rasplata, ii trimiteau autorului ceva de baut: o halba de bere,
o tescovina, o suta de rachiu sau de "Adio, mama!"... Versurile unui
poet de carciuma puteau suna in felul urmator: "Eu nu-s decat un vagabond/
Batut de vanturi si de ploi;/ Sunt un gunoi/ Dar, din an in an/ Imi fumez pipa
mea sub un castan."
Pe vremea "dezghetului", cand galantarele
si rafturile restaurantelor nu mai erau goale, Pastorel Teodoreanu sustinea in
revista "Magazin" o "Cronica gastronomica", iar Maria
Tanase canta la redeschisul restaurant "Continental" de pe Calea
Victoriei acompaniata de Faramita Lambru. In pauza, cantareata mergea in
bucataria localului sa fumeze cu sete doua-trei tigari, una dupa alta, impreuna
cu instrumentistul, care tocmai isi instalase telefon si se furlandisea fata de
personalul restaurantului, sunand acasa. Intr-una din seri, intrebandu-si in
receptor nevasta ce ii gatise, dupa primirea raspunsului, o indemna: "Da'
sa pui, fa, in tocana si-o foaie de dafin.... si pune si nitel piper..."
Plictisita, Maria Tanase ii recomanda intre doua fumuri de tigara:
"Spune-i, ma, sa puna si niste rahat!" Prompt, acordeonistul se
executa: "Doamna Maria zice sa pui si niste rahat, pentru ca vine si
dumneaei la masa."
Un alt turneu al unui
artist strain care a lasat urme adanci la Bucuresti, mai ales in cartierele
marginase, a fost cel intreprins in 1958 de actorul si cantaretul indian Raj
Kapoor, protagonistul filmului "Articolul 420". Raj Kapoor a aparut
si la noua televiziune - care emitea din 1957 - si a inregistrat un disc la
Electrecord cu piesa "Avaramu" din coloana sonora a filmului. Pe
canavaua acestuia, lautarii au dat la iveala o manea care s-a cantat apoi ani
de zile prin bodegile de la periferie: "Pe Soseaua Colentina, trece Rita
cu masina".
In anii 1959-'60-'61
nu era "politic" sa ai automobil. Omul bine cotat avea motocicleta si
magnetofon Tesla cehoslovac. Motocicleta cea mai sic era importata din RDG, MZ,
de 250 cm3, si Jawa (cehoslovaca). Mai existau Zundapp si BMW, unele cu atas,
dar acelea erau din timpul sau dinaintea razboiului. La sfarsit de saptamana,
bucurestenii cu motociclete plecau impreuna cu sotiile sau cu prietenele spre
Snagov, Mogosoaia, Padurea Pustnicul sau pe Valea Prahovei. La petrecerile date
in apartamente particulare, sambata seara, magnetofonul era un simbol de
modernitate si inlesnire. In anturaje mai modeste, cu acelasi prilej, se puneau
la patefon discuri cu Dorina Draghici, Nicu Stoenescu, Ioana Radu sau Mia
Braia. Dupa discuri de patefon dansau si elevii din ultimele clase de liceu
atunci cand mergeau in excursie la munte, "scolile medii" avand
patefon in dotare.
In fostul local
"Modern" aflat in capatul dinspre Calea Victoriei al fostei strazi
Sarindar s-a deschis in 1958 restaurantul "Berlin", cu specific
culinar german, decorat de catre un arhitect din Republica Democrata Germana.
La etaj exista un bar cu taburete inalte, unde berea blonda Radeberger,
imbuteliata in sticle de o jumatate de litru, era servita in sonde.
Multe dintre
restaurantele bucurestene fusesera rebotezate: Capsa devenise
"Bucuresti", de pilda. Athenee Palace isi pastrase insa hramul si-l
pastrase si pe Petrica Johnson, barmanul de culoare de pe vremuri. Hai la atenepalace,
unde noua mult ne place! La Capsa (tot asa ii zicea lumea) si la Athenee Palace
venea noua elita intelectuala fidela regimului, aflata la loc de cinste intre
privilegiati. In cele doua braserii mai puteau fi vazuti si scriitori
interbelici straini de gratiile noului regim, precum poetul Ion Barbu, sau
Pastorel Teodoreanu. Acesta din urma, putin grizat, intr-o seara, iesind de la
Athenee Palace, a scos o bancnota de cinci lei vrand sa i-o dea portarului -
credea el - galonat si plin de fireturi, cu rugamintea: "Adu-mi, te rog,
un taxi." Poetul il confundase pe portar cu un amiral venit la o receptie.
Indignat, acesta si-a declinat identitatea, amenintandu-l cu arestarea pe poet.
"Atunci, adu-mi un vapor".
In apropiere de
Athenee Palace, pe locul actualului Hotel Bucuresti, intr-un imobil prabusit la
cutremurul din 1977, isi continua existenta, la parter si la primul etaj,
Cofetaria Nestor, rebotezata "Victoria". La etaj, cofetaria avea
aspectul unei braserii elegante. O frecventau domni de pe vremuri, cu parul alb
sau grizonat, imbracati pedant, unii arborand batista la buzunarul de la piept
al hainei. Aici se serveau café-frapé si Mazagrin, cu paiul lipit de sticla
brumata a sondei, bere germana, vermut italian, coniac indigen, citron pressé
si oranjada... Specialitatile de cofetarie erau pregatite dupa retete vechi,
adesea de catre aceiasi oameni din epoca anterioara instaurarii comunismului.
Se serveau la "Nestor" profiterol, tort si merengue-glacé, inghetata
simpla ori asortata cu frisca si "langue de chat", Coube-Jacques,
Krantz, Joffre, Parfait Marechal, prajituri "Bibescu", carora
ulterior li s-a spus "Tosca", pricomigdale, alune de padure pudrate
fin cu sare, cafea turceasca si cafea-filtru. La parter, pe langa bomboanele cu
visine trase in ciocolata si fructele confiate, se vindeau, in cutii, fondante ...
O braserie cu scaune inalte imprejurul barului fusese deschisa la parterul unui
bloc interbelic de pe Bulevardul Nicolae Balcescu - noua denumire - care se
invecina cu Biserica Boteanu. Intrucat veneau studenti de culoare, nu putini in
Bucurestiul epocii, i s-a spus "Katanga", porecla substituindu-i
numele. În apropiere de de Katanga, pitit in gangul de lângă magazinul Unic era
faimosul barulet "La Chinezu", loc frecventat de sportivii de
performanţă... care dupa ce luau masa la cantina CNEFS, situata pe la coltul
bulevardului Magheru cu strada Dem. I. Dobrescu, veneau sa bea o cafea si să
mai stea la taclale.
Primele doua congrese
ale Partidului Muncitoresc Roman se desfasurasera in Sala Ateneului. Apoi,
Ocarmuirea s-a gandit sa inalte o cladire anume pentru ele si asa a fost
construita, la sfarsitul anilor '50, Sala Congreselor, cu o capacitate de 3600
de locuri, in spatele fostului Palat Regal.. S-au demolat case vechi pentru ca
noul edificiu sa fie inconjurat de o duzina de imobile dominate de un bloc turn
cu 14 etaje. La parterul unuia dintre acele blocuri mai exista si azi magazinul
"Filatelia", inaugurat in 1960, iar in capatul opus, colt cu strada
Stirbey Voda, la parterul altui bloc, s-a deschis tot atunci un
restaurant-expres spatios, modern pentru acele vremuri, in care se putea lua
masa de pranz compusa din doua feluri de mancare cu circa 10 lei.
Dupa ce in Sala
Congreselor s-a tinut, in iunie 1960, al treilea conclav al partidului unic, au
inceput sa fie proiectate aici filme, indeosebi premiere, i s-a zis Sala
Palatului si din 1962 au inceput sa cante pe scena ei solisti straini. Intre
primii, Domrnico Modugno. In iarna lui 1962 Modugno a cantat aici "Alleluia"
si cateva din compozitiile sale; "Volare", "L'uomo in
frak", "Piove", ramasa multa vreme in amintirea romanilor prin
refrenul "Ciao, ciao, bambina"... A inregistrat si el un disc la
Electrecord.. In acelasi an a mai cantat o celebra soprana peruviana de
coloratura, Imma Sumah, apoi Claudio Villa, facand furori cu "Un tango
italiano". Era vremea muzicii usoare italiene - din 1964 Televiziunea
Romana incepe sa retransmita Festivalul de la San Remo. Insa noul
"dezghet" adusese cha-cha-ul, muzica latino-americana, concomitent cu
bomboanele cubaneze (din trestie de zahar, colorate, in forma de inimioara) si
twist-ul iar mai apoi Beatlesii.
Unele case din Rahova,
chiar dintre cele aflate pe strada principala a cartierului, aveau banci la
intrare. Vara, spre sfarsitul zilei, se asezau acolo la taclale barbati si
femei - oameni trecuti de prima tinerete. Altii veneau din vecini cu scaunele
lor. Discutau, fumau, rontaiau seminte cumparate cu 25 de bani cornetul. La
sfarsitul anilor '50 inca isi mai aminteau de...Postul Festivalului.
In 1953 avusese loc la
Bucuresti Festivalul Mondial al Tineretului ... Participasera numerosi straini,
indeosebi oameni de stanga, din partidele comuniste occidentale; altii venisera
din Asia sau din America Latina. Aveau prilejul sa vada cum se traieste intr-o
tara condusa de comunisti. Pentru ca Bucurestiul sa para un oras bine
aprovizionat, chiar imbelsugat, cu doua-trei luni inainte Ocarmuirea incepuse
sa dramuiasca drastic mancarea si bautura, astfel incat in saptamanile
premergatoare Festivalului nu se mai gasea aproape nimic de cumparat in
magazine. Timp de doua luni nu se vanduse nicaieri, inclusiv in localuri, un
gram de bautura alcoolica. La sfarsitul "postului" au fost oameni
care au lesinat, au facut infarct sau chiar au murit pentru ca abuzasera de
bere, tuica sau vin. Un alt eveniment care se propagase in toate cartierele
Bucurestiului, intr-o perioada in care se numarau pe degete artistii straini
care veneau in Romania, fusese turneul lui Raj Kapoor - in 1958 -, solist si
actor de film indian, protagonistul peliculei "Vagabondul". Raj
Kapoor cantase la televiziune - aceasta emitea din 1957 - si inregistrase pe un
disc Electrecord bucata coloanei sonore, cu tanguitorul refren Aaaavaramu, pe
care lautarii aveau sa-l reia ani in sir prin bodegile orasului. Eram in clasa
a doua cand am auzit cantecul, interpretat de un coleg tigan, Neacsu, care isi
aducea uneori acordeonul la scoala, in versiunea "Pe Soseaua Colentina/
Trece Rita cu masina/ Si golanii dupa ea/ Ca sa-i umfle camera ..."
Alti colegi, in ziua
de Ignat, inainte de inceputul vacantei de iarna, aduceau la scoala soric din
porcul taiat si parlit cu paie in propria curte. Curtile din Rahova erau
fabuloase. Intr-una dintre ele, coplesita de bozii, otetari si salcami,
despartita de un maidan printr-un gard cu uluci, zacea epava unei trasuri cu
cos si felinare. Ma suiam in ea atunci cand mergeam la copiii familiei Slabacu
- macedoneni. Erau si aromani in Rahova, indeosebi fosti negustori, si
invatasem ceva din graiul lor, folosit ca pe o limba "secreta". In
alte curti existau fantani sapate in pamant, garaje dezafectate, cotete de
porci, gaini in libertate racaind dupa rame, voliere de porumbei... Primavara
izbucnea liliacul, iar o luna mai tarziu, cand curtile erau pline de flori si
de verdeata, unii scoteau difuzorul afara, agatandu-l intr-un pom. Oamenii care
nu aveau bani pentru aparat de radio si abonament cumparau un difuzor pentru
care plateau o taxa lunara la Statia de radioficare. Aceasta retransmitea
unicul post national, astfel incat difuzorul era un radio cu un singur program.
Aparatele din comert erau anume concepute - nu aveau decat unde medii si lungi
- ca sa nu poata capta Vocea Americii sau Europa libera, altminteri bruiate
puternic, privilegiu de care se bucurau radiourile produse inainte de razboi.
La petreceri se dansa dupa muzica de patefon, redata pe placi de 78 de turatii,
avand imprimate o melodie pe fata si alta pe revers, care se faceau tandari
daca erau scapate pe jos. Patefonul era pick-up-ul vremii, ace pentru el
vanzandu-se in orice librarie sau papetarie (in provincie s-au gasit pana in
1972). Oamenii cu pretentii discutau despre "menajul" (asa i se
spunea casniciei) Dorinei Draghici cu Nicu Stoenescu, tenor de muzica usoara si
interpret de romante care il imita pe Tino Rossi. Aceasta pereche era in varful
topului. Cantau amandoi un slagar dulceag, "Firicel de
floare-albastra".
Toamna, daca aveau si
gradina, unele localuri, precum "Strugurel", sau cel de la Piata
Rahova, incropeau o mustarie imprejmuita cu stuf, unde se manca pastrama la
gratar si se bea tulburel. Etalonul il reprezentau mustariile din Targul
Mosilor, din Obor, unde in 1958 Maria Tanase a cantat pe estrada carciumii
"La prispa inalta".
Toamna era anotimpul
care sporea aerul patriarhal al Rahovei. In octombrie, in curti, dar si pe
strazile acelea cu aspect de ulite, se ardeau gunoaie, crengi, frunze uscate al
caror fum se inalta lent si lenes spre cer. Cu o luna inainte, in septembrie,
se aduceau de la piata legumele de pus la murat in borcane inalte de-un metru
legate la gura cu celofan, tinute in magazia de lemne, in antreu, pe veranda
sau in marchiza parfumata cu miros de gutui. Proprietarii nostri le pastrau in
pivnita lor captusita cu caramizi, iluminata electric, inchisa cu un chepeng de
metal. Tot acolo tineau, in sticle cu gatul lat insirate pe polite, marar,
leustean, chimen, tarhon ... Bulionul era fiert in curte, la foc de lemne,
intr-o oala de 50 de kilograme proptita pe pirostrii.
In Rahova mancarea era
pregatita cu grija, minutios. Femeile din vechea generatie fusesera casnice.
Aveau retetele lor pentru musacale, ostropeluri, tocane, plachii de peste,
iahnii de fasole. De Craciun si de Paste erau scosi din cuptor cozonacii simpli
si cei cu felurite umpluturi; in zilele de pomenire a mortilor se facea coliva
cu grau arnaut fiert o noapte intreaga. Dulceata si serbetul tot in casa erau
facute, ca si visinata ori micile cantitati de lichior si mastica. La fel,
branzoaicele, baclavalele, saleurile, gogosile "infuriate" pudrate cu
zahar ...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu