Cam toate domeniile din viata
noastra au la baza inventii/descoperiri simple dar fundamentale care apoi
amplificate/dezvoltate/evoluate/sofisticate au dus la minunile care formeaza
patrimonial universal:
·
Mecanica = roata; roata langa roata au format multimea mecanismelor de
ieri si de azi care raman valabile si pentru maine;
·
Comunicatiile = undele radio; sa ne gandim numai la
milioanele de retele wireless sau Bluetooth; aici am include si suportul magnetic de
inregistrare/depozitate/memorare (sarim direct la RAM=Random Access Memory; ROM=Read Only Memory);
·
Electronica/electrotehnica = dioda/tranzistorul (1904/1947); apar
circuitele electronice serigrafiate/integrate/procesoarele si toata gama de
terminale smart;
·
Computere
·
Grafica; trecem de carbune-grafit/creion/pensula si sarim direct la
PIXEL si FOTON, LED (light-emitting diode), LASERI/LASERE (light
amplification by stimulated emission of radiation; Enstein 1916 - Charles
Townes/Nikolai Basov/Aleksandr Prohorov 1953 - Theodore Maiman/Ali Javan 1960); detaliem
notiunea de fotografie digitala si dezvoltam (la propriu si figurat) aplicatia
tip HOLOGRAMA.
Daca asupra întaietatii oului/gainei sunt inca discutii, in cazul creierului
uman/computerului – lucrurile tin de logica si bun simt; activitatea creierului
(uman) implica operatii de procesare (inteligenta) si memorare, similare unui
computer:
|
Analiza/cunoasterea proceselor din creier, activitatea sa au evoluat de
la teoriile mecaniciste simple la sofisticatele circuite neuronale si continua prin
descoperirea de noi elemente inedite:
Lucrurile au inceput sa se lamureasca/clarifice odata cu
aparitia/implementarea/aprofundarea erei digitale:
Gandirea
omeneasca ramane o imensa necunoscuta guvernata de principiul raportului intre
volumul sferei (care ar contine elementele cunoscute noua) si suprafata ei
(care separa in exterior necunoscutele): cu cat stim mai multe (volum mai
mare), cu atat se mareste si mai mult suprafata respectiva (deci
tangenta/contactul cu multimea necunoscutelor). Pe romaneste "cu cat esti mai destept - devi tot mai prost" sau "unde este multa desteptaciune - este si multa prostie":
Toate acestea pentru desavarsirea cunoasterii omenesti, deslusirea
trecutului/evolutiei vietii pe planeta Pamant si incercarea de caracterizare a
VIITORULUI/UNIVERSULUI/TIMPULUI:
Pentru toate
aceste elemente mentionate se poate considera ca posibilitate de numitor comun HOLOGRAMA.
Holografia este o metodă de
înregistrare a unei imagini tridimensionale pe un suport în general bidimensional;
astfel, holografia este o formă avansată a tehnicii fotografice.
Ideea holografiei îi apartine
fizicianului maghiar Dennis Gabor (1947); prima hologramă a
unor obiecte tridimensionale a fost înregistrată în 1962 de fizicienii Emmett Leith si Juris Upatnieks în Statele Unite ale Americii si Yuri Denisyuk în Uniunea Sovietică.
Diferenta de principiu între o
fotografie obisnuită si o hologramă constă în faptul că fiecare punct al unei
fotografii poartă informatie despre intensitatea (eventual si culoarea) unui
punct sau a unei mici zone din obiectul fotografiat, în timp ce în holografie
informatia despre fiecare punct din obiect este distribuită pe întreaga
suprafată a hologramei. Undele electromagnetice reflectate de scena
holografiată sunt înregistrate cu fidelitate de suportul holografic si
reconstruite apoi la redarea hologramei. Astfel, holograma devine un fel de
fereastră prin care ochiul percepe acelasi câmp luminos pe care l-a produs
anterior scena înregistrată. O analogie mai plastica ar fi comparatia cu o
cutie care se umple cu lumina, reproducând obiecte.
Holografia se
deosebeste de fotografia stereoscopică prin aceea că aceasta din urmă
înregistrează informatia sosită la două puncte din spatiu, deci nu permite
modificarea perspectivei. În schimb, holograma permite observarea obiectului de
la diferite distante si din toate directiile aflate în interiorul unui anumit
unghi solid impus de pozitia relativă a obiectului si a hologramei; la
fotografie obisnuita prin ruperea hartiei/suportului se pierde imaginea, iar o
la o holograma fiecare petic al suportului - pastreaza intreaga imaginea.
Atunci când facem o
fotografie, obţinem o imagine bidimensională. Din această imagine, evident,
lipseşte o dimensiune spaţială şi numai faptul că suntem obişnuiţi să
reconstruim mental dimensiunea lipsă ne ajută să putem reconstitui perspectiva.
Să nu credeţi că asta este o treabă de la sine înţeleasă. Este suficient să
priviţi în istoria picturii şi o să constataţi că abia foarte târziu, pe la
începutul Renaşterii, a putut fi introdusă perspectiva în pictură. Acum să luăm o fotografie, să o încărcăm în
calculator şi apoi să o afişăm pe ecranul unui monitor. Să ne imaginăm că acest
ecran are [1.000 x 1.000] de pixeli. În acest fel, imaginea devine suma unor informaţii
digitale, referitoare la culoare şi intensitate, stocate în fiecare dintre
pixelii ecranului. În cazul ecranului nostru, avem nevoie de un milion de
pixeli. Acum, să facem un pas mai departe. Vrem să obţinem o imagine
tridimensională, care să conţină toată informaţia dintr-un volum dat. În acest
caz, unitatea de informaţie va fi conţinută în „voxeli”/pixeli. Pentru a obţine
aceeaşi rezoluţie a imaginii, vom avea nevoie de [1.000 x 1.000 x 1.000] de
voxeli, adică de un miliard de voxeli. Puteţi vedea că pentru a obţine o
imagine tridimensională se cere o cantitate mult mai mare de informaţie. În cazul imaginii bidimensionale, informaţia este
proporţională cu suprafaţa, iar în cazul imaginii tridimensionale, e
proporţională cu volumul.
Acum să mergem mai departe.
Avem la dispoziţie tehnologia prin care putem stoca o imagine tridimensională
pe o suprafaţă bidimensională. O ştiţi şi dumneavoastră, este vorba despre
HOLOGRAFIE. Folosind o instalaţie nu foarte complicată, cu ajutorul unei plăci
fotografice şi al unor fascicule laser, putem înregistra o imagine
tridimensională pe un suport bidimensional. Dacă vă veţi uita cu ochiul liber
la ea, nu veţi putea recunoaşte nimic. Veţi identifica nişte figuri de
interferenţă, care nu au nici un sens. Şi totuşi, acolo, pe placa fotografică,
se află stocată imaginea în trei dimensiuni. Pentru a reconstitui volumul
fotografiat, aveţi nevoie de un algoritm de descifrare; tot mecanismul de
decodificare, adică de reconstituire a volumului iniţial, poate fi realizat prin
iluminarea hologramei cu ajutorul unui fascicul laser. Pentru un volum cubic cu latura de 1.000 de pixeli,
va fi nevoie de [1.000 x 1.000 x 1.000], adică de un miliard de pixeli stocaţi
pe placa fotografică. De remarcat că, în cazul acestei holograme, cantitatea de
informaţie necesară este proporţională cu volumul şi că informaţia aflată pe
placa fotografică trebuie mai întâi decodificată pentru a putea fi
înţeleasă/citita/lizibila.
Ce se întâmplă atunci când
vorbim despre principiul holografic ? De aici
încolo, lucrurile tind să iasă din sfera sănătosului nostru bun-simţ. În acest caz, numărul de pixeli necesari pentru a
stoca o imagine tridimensională este proporţional cu suprafaţa, nu cu volumul.
Ca să vă faceţi o idee, ar trebui să vă imaginaţi că sunteţi într-o cameră. Tot
ceea ce se întâmplă în ea, toate obiectele care se află acolo pot fi descrise
ca o informaţie stocată pe suprafaţa pereţilor. Nu veţi avea nevoie de un
miliard de pixeli, ca în cazul unei holograme clasice, ci de numai un milion …
Sa trecem acum de la
fotografie/holograma la particularitatile creierului nostru si interactiunea
dintre mediu si noi; deci avem un mediu exterior noua (un “spatiu” in “timp”),
adica “un ceva” caruia ii facem o poza/fotografie (bidimensionala). Un acelasi “ceva”
(un “spatiu” in “timp”, real/concret) va da o aceeasi fotografie la oricine
dintre noi care va realiza fotografia (evident la parametrii tehnici/rezolutie
constanti).
Acel
“ceva” il putem “fotografia” si mental; creierul nostru poate realiza o fotografie
virtuala = o holograma !!! Aici intervine diferenta fundamentala: fiecare
dintre noi va avea pentru un acelasi “ceva” propria holograma asemanatoare
intre ele la scara macro dar fiecare cu un AND in sine in raport de “gandirea
despre gandire” (metacognitie) si “constientizarea propriei constine”
(metaconstienta) ale fiecaruia.
De
aici incepe haosul genetic dintre neurostiintele cognitive ce studiaza
functionarea creierului si psihologia
socială, ce se apleacă asupra modului în care oamenii se înţeleg unii cu
ceilalţi; cu alte cuvinte cunoasterea lumii care ne inconjoara este strict
conditionata de modul si gradul cum ne cunoastem pe noi insine.
Kevin Ochsner, directorul Laboratorului
de Neuroştiinţe Social Cognitive din cadrul Universităţii Columbia din New York
sintetizeaza astfel aceasta „determinare” inca nedeterminata/in curs de
cunoastere: „Cunoaşterea de sine este capacitatea de a ieşi în afara propriei
fiinţe şi de a de ne percepe cât mai obiectiv cu putinţă. De multe ori, acest
lucru înseamnă a adopta perspectiva altcuiva asupra noastră, imaginându-ne că
ne vedem prin ochii altei persoane. Astfel, eu aş deveni camera, privindu-mă pe
mine, observând care este răspunsul meu. A deveni conştient de sine, a avea o
meta-perspectivă asupra propriei persoane, este ca şi cum am interacţiona cu o
alta. Acesta este un aspect fundamental pe care neuroştiinţele sociale încearcă
să-l facă înţeles”.
Fiecare dintre noi se naşte
având capacitatea de a crea în creier reprezentări interne ale lumii
exterioare, reprezentări ce poartă numele de hărţi, reţele sau circuite.
Hărţile se dezvoltă în funcţie de lucrurile la care suntem atenţi de-a lungul
timpului. Aşadar, pentru un acelasi “ceva” din exterior fiecare va avea
o holograma mai simpla/ordinara sau complexa/sofisticata.
La perceperea lumii
inconjuratoare creierul păstrează un volum uriaş de informaţii despre istoria
personală şi despre cea a altor persoane utilizand atat retele standard cat si
retele proprii narative, asimilarea informatiei se realizeaza printr-o serie de
filtre care ajuta la intelegerea si detalierea fiecarui detaliu, se
coloreaza/aromatizeaza/armonizeaza cu interpretările personale si se obtine
holograma personalizata proprie/imaginea de ansamblu a acelui „ceva”
concret/real (un “spatiu” in “timp”).
„Prin înţelegerea
propriului creier ne creştem capacitatea de a-l schimba”, explică David Rock,
autorul cărţii „Your Brain at Work”, care mai spune că „pe măsură ce observăm
mai mult din propria experienţă, cu atât vom avea mai multe oportunităţi să fim
conştienţi. Nu este nevoie să medităm pe un vârf de munte pentru a deveni mai
conştienţi, putem face acest lucru şi în timp ce muncim”. Cu alte cuvinte
suntem „fotografi” cu diferite calificari si diverse grade de „profesionalism”;
intervin aici bagajul/zestrea de natura biologica/genetica, cat si gradul de
cultura/educatie/instructie, religie, anturaj,
autoeducatie/autocunoastere/antrenament dedicat s.a.m.d. S-a stabilit in mod cert,
ca antrenamentul cognitiv îmbunătăţeşte substanţial abilităţile intelectuale;
cât de mult poate beneficia fiecare dintre noi de antrenamentul cognitiv şi
care sunt cele mai bune metode de îmbunătăţire a inteligenţei reprezintă două
întrebări la care oamenii de ştiinţă încă încearcă să ofere un răspuns, însă
acest lucru nu ar trebui să ne surprindă, dat fiind că noua ştiinţă a
amplificării puterii cerebrale se datoreaza in principal cercetarilor din
ultimii 10 ani.
Mai întâi, trebuie spus că există şi alte dimensiuni,
în infinitul mic, dincolo de capacitatea noastră de percepţie, unde guvernează
cu totul alte legi decât în lumea macroscopică accesibilă nouă. Pentru comparaţie,
vom exemplifica prin constatarea că pe vârful unui ac se pot găsi miliarde de
bacterii. Există deci un univers, exprimat prin termenii de profunzimi
ale materiei, hiperspaţiu, vid cuantic, câmp cuantic sau, vom vedea de
ce, spaţiu spiritual. Oricât ar părea de incredibil, şi la acest
nivel sunt spaţii largi şi forme diverse, spaţii uriaşe dacă le privim la scara
lor de mărime.
Fizicianul David Bohm situează aceste profunzimi
ale materiei la dimensiuni infinit mici considerand ultimul spaţiu ce poate
fi obiectivat cu actualele mijloacele fizice disponibile. Aici s-ar situa deci ceea ce
numim câmp cuantic sau potenţial cuantic. La acest
nivel electronul ar fi mobilizat, pus în mişcare de informaţie,
iar informaţia este emanaţia unei inteligenţe.
Pe de alta parte, universul - spune David Bohm, este o hologramă
gigantă, o holomişcare a lumii înfăşurate,
care se află toată adunată într-un singur punct, către lumea noastră desfăşurată
perceptibilă. In ordinea înfăşurată, fiind totul în totul
interconectat, fiecare acţiune exercitată într-un punct se reflectă asupra
întregului şi invers. Având indubitabile consecinţe, aşa după cum vom discuta,
prin conştiinţă, prin modul în care gândirea noastră are o finalitate
constructivă sau, dimpotrivă, distructivă, vom exercita un efect de aceeaşi
natură asupra Universului. Chiar dacă din ignoranţă noi credem că Universul
este indiferent la ceea ce facem noi, fizica cuantică ne spune că prin
conştiinţa noastră ne implicăm în ordinea sau în dezordinea sa. Cum fiecare
dintre noi este un univers aparte, înţelegem că la nivel de conştiinţă ne
intersectăm cu universurile tuturor semenilor şi cu marele Univers de dincolo
de noi.
Concluzionand: pe de o
parte avem mediul inconjurator exterior noua (un “spatiu” in “timp”) care poate fi perceput simplu, obiectiv prin
fotografiere si imagini 2D (cu un sarac continut de informatii) sau holografic
– 3G/4G, care combina/mixeaza/complementeaza fizicul real/concret cu factorul uman;
ne referim la holograma mentala/virtuala/neuronala si nu la holograma
propriu-zisa ale carei principii teoretice au fost initiate de Enstein in 1916
– incercari experimentale in SUA de catre Charles
Townes si concomitent in URSS de Nikolai Basov/Aleksandr Prohorov in 1953 – primele rezultate
finale realizate de Theodore Maiman/Ali Javan in 1960.
Aparent/la prima vedere/in
mod simplist si intuitiv s-ar parea/crede ca avem un traseu de la stanga la
dreapta: (realitate ---- holograma mentala), cu scurgerea/trecerea timpului
normala.
Tulburator daca avansam
ideea reciprocitatii, a directiei inverse, cu modificarea sensului si „vitezei”
TIMPULUI; anumiti „oameni” deosebiti/speciali/unici isi
„concep/construiesc/creaza s.a.m.d.” o holograma mentala si prin
mecanisme/procese/mijloace/energii-informatii inca
necunoscute/nedescifrate/neintelese/neexplicate, reusesc sa
influenteze/schimbe/modifice realitatea/mediul inconjurator exterior, fie
contemporan lor (la timpul conventional „zero”), fie din viitorul lor
(inversarea scurgerii/trecerii timpului, gen „amintiri din viitor”).
Pentru aceasta trebuie sa
existe o CREDINTA infinita, cum de exemplu a avut ANDRA; de aici si lozinca (proletara ?!?): „daca vrei –
POTI !” Problematica este frumos expusa/tratata de calugarul Nicolae Aurelian
Steinhardt in Jurnalul fericirii. Poate din cauza acestor
cautari/intrebari/dorinte si Zoe Dumitrescu Busulenga, spre sfarsitul vietii,
s-a retras la Manastirea Varatec (Maica Benedicta); sa nu mai pomenim de
fizicieni celebri/consacrati de la CERN
- Geneva care dupa identificarea/gasirea bosonului Higgs
(prezis/descris teoretic de Peter Higgs in 1964, probabil din/prin „citirea”
hologramei lui interioare !), actiune/realizare dorita a fi 100 % sigura/certa
(nivelul patru sigma),
considera unanim faptul ca „Aflarea particulei lui Dumnezeu este
considerata esentiala in descifrarea Universului”.
Cu titlul de inventar sumar
enumerativ (aleatoriu partial/incomplet), sa ne gandim la urmatoarele astfel de
entitati:
·
profeti, prooroci:
Iisus Hristos – mantuitorul lumii; Moise, Mahomed;
·
prezicatori,
sfatuitori, bioterapeuti: Michel de Nostredame, parintele Arsenie Boca, Djuna
(Giuna) Eugenia Davidasvili, inginerul Valeriu Popa;
·
artisti: Michelangelo
Buonarroti, Leonardo da Vinci;
·
savanti, cercetatori,
filozofi, medici, fizicieni, ingineri: Albert Einstein, Stephen Hawking, Werner
Heisenberg, Nikola Tesla, Hippocrates din Cos, Aristotel, Immanuel Kant;
Sa nu omitem/uitam dramele
si tragismul unor astfel de creatori care depuneau eforturi disperate sa se
situeze contra „curentului” si sa reziste nelinistii starii de cautare a
intelegerii raportului intre om si univers: Mihai Eminescu, Van Gogh/Vincent Willem, William
Shakespeare, George Gordon Noel Byron etc.
In loc de INCHEIER:
1 - nu conteaza, in mod absolut, realitatea; esentiala/fundamentala este holograma mentala a noastra asupra/despre/referitoare la subiectul/cazul/situatia/concretul respectiv;
1 - nu conteaza, in mod absolut, realitatea; esentiala/fundamentala este holograma mentala a noastra asupra/despre/referitoare la subiectul/cazul/situatia/concretul respectiv;
2 - Ion Baiesu – in volumul Sufereau
impreuna/nuvela Acceleratorul, indica doua metode: a - modificarea timpului (interior)
trait (comprimarea timpului real la durere/suferinta/necazuri si
dilatarea/stoparea la fericire/speranta/optimism); b – citat/extras:
[Solitudinea sau mizeria sufletească te îndeamnă să recurgi la cele mai proaste
alegeri şi să îţi închizi ochii, lăsându-te pradă monotonului, rutinei,
fadului, neputinţei şi indolenţei. Ce faci atunci când simţi că viaţa nu are un
gust bun, iar drumurile pe care le încerci te duc doar către moartea provocată
? … "Deşi presimţea că individul este un derbedeu şi că se va chinui
alături de el, G. îl urmă fără să-şi reproşeze nimic, nutrind chiar o anumită
plăcere. Era o fiinţă din acelea care suferă de boala cumplită a obişnuinţei:
primesc orice vine din afară, numai să nu facă personal vreun efort ..." …
"Ideea sinuciderii o vizita în fiecare zi. Se gândea ore întregi la o
asemenea posibilitate, încercând să se convingă de avantajele pe care le-ar
putea avea. Practic ştia însă că nu era capabilă să săvârşească gestul, aproape
că leşina de spaimă numai la gândul de a se şti legănându-se într-un ştreang
..."];
3 -
fie „sa nu (mai)
gandesti/ci numai sa muncesti” sau sa „lasi mintea sa se prabuseasca”; prabusirea din asta viata spre dincolo la intalnirea cu cei dragi pierduti ...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu