Solomon Marcus: Decalog. O sa descoperiti lucruri pe care
le stiati, dar carora nu le dati prea mare importanta ...
De mai bine de şapte decenii, academicianul Solomon
Marcus îşi urmează destinul de profesor, îndrumător, mentor.
La vârsta de 90 de ani, venerabilul înţelept a ajuns la concluzia că,
pe lângă Decalogul biblic, omenirea ar trebui să tină
cont si de cele 10 nevoi omeneşti:
1. Nevoia de a da un sens vietii, la
nivel elementar. Macar o data pe zi savureaza faptul ca respiri;
ca privesti cerul si pamantul; ca te misti; traieste-le ca mari
evenimente. Bucura-te ca ai schimbat un zambet cu un copil care a trecut
pe langa tine. Toate acestea sa-ti fie suficiente pentru a simti ca viata are
un sens, ca merita sa fie traita, ca este un dar, pentru care, cei
care te-au adus pe lume si te-au crescut au dreptul la iubirea si
recunostinta ta.
2. Nevoia de improspatare. Respiratia
si miscarea sunt cu noi tot timpul. Exista riscul, tentatia ca ele sa
devina rutina, sa nu le acordam nicio atentie, cum de fapt se si intampla
in general. Rutina nu poate si nu trebuie eliminata total, o mare parte a
comportamentului nostru urmeaza reguli precise, tin de civilizatie.
Problema este de a reduce rutina la minimul necesar, de a nu deveni sclavul
ei, cum se intampla din pacate frecvent. Asa cum avem grija zilnic
sa ne improspatam corpul prin odihna, prin miscare si prin folosirea
apei si sapunului, avem nevoie si de o improspatare a mintii, a
simturilor, a sufletului nostru. Sa ne trezim in fiecare dimineata
capabili de a arunca o privire proaspata asupra lumii, cu dispozitia unui
nou inceput, cu o limpezire a simturilor si a gandurilor; intr-un
anume sens, sa recapatam, sa recuperam candoarea copilariei.
3. Nevoia de intrebare si de mirare.
Eram in copilarie intr-o permanenta stare interogativa, de curiozitate, de
mirare, de extaz in fata spectacolului naturii si al lumii, al propriei
mele fiinte. Pentru a da un singur exemplu, sunt de-a dreptul fermecat de
nazdravaniile creierului meu, in materie de memorie si de imaginatie. In
fiecare seara, cand ma las prada somnului, ma intreb ce calatorii
neasteptate imi vor oferi visele din noaptea respectiva. Starea de mirare,
de extaz mi-a alimentat totdeauna pofta de viata, a fost mereu o sursa
de energie. Atunci cand sunt intrebat: de ce traiesti ? ii raspund: pentru
a ma mira. De prea multe ori, scoala, in loc sa intretina si sa dezvolte
aceasta nevoie, o anihileaza. Dar daca nu ne mentinem starea de
curiozitate, de mirare, de dorinta de a intelege lumea, nu doar de a o
inregistra, atunci nu ne putem forma capacitatea de problematizare, de
identificare a aspectelor neelucidate, nu putem sesiza amploarea si natura
ignorantei noastre.
4. Nevoia de indoiala si
de suspiciune. Ce poate fi mai uman decat ezitarea, nehotararea,
nedumerirea ? Pentru Rene Descartes, starea de indoiala este semnul clar
al naturii ganditoare a fiintei umane. Un acelasi lucru poate fi
considerat din mai multe puncte de vedere si, in aceste conditii, spiritul critic
ne obliga la o analiza comparativa, care uneori nu conduce la un rezultat
ferm, ci la o pluralitate de posibilitati, fiecare fiind descrisa in
termeni de grad de plauzibilitate.
In justitie se lucreaza cu prezumtia de
nevinovatie. In educatie si in invatare, este recomandabil sa adoptam
prezumtia de suspiciune. Ne nastem criticand; plansul nou-nascutului este
reactia sa critica fata de o nemultumire. Sa privim cu interes, dar
cu suspiciune orice ni se livreaza de la catedra, de la o tribuna, de
pe internet, din carti, din orice fel de publicatii, asa cum un politist care
cauta pe autorul unei crime suspecteaza totul.
Educatorii, profesorii ar trebui sa fie primii
care sa recomande, sa stimuleze aceasta atitudine la elevi, la studenti,
sa le spuna acestora: «Cel mai clar semn de respect pe care mi-l puteti
arata este sa-mi acordati atentie, dar sa nu acceptati nimic din ceea ce
va spun inainte ca spiritul vostru critic sa va asigure de adevarul
si de interesul spuselor mele; daca nu ma intelegeti, sa nu ma lasati sa
trec mai departe, sa-mi cereti sa fiu mai clar; daca vi se pare ca nu am
dreptate, sa va manifestati argumentat dezacordul».
O atitudine similara se cuvine a fi adoptata
fata de litera tiparita, din manuale sau din orice alt loc. Omul de la
catedra nu trebuie sa pozeze intr-un a toate stiutor, este normal ca
uneori sa le spuna celor pe care-i instruieste: «nu stiu», «nu
inteleg nici eu»; iar atunci cand cineva din banca ii corecteaza o
scapare, o greseala, sa-i multumeasca pentru atentia acordata.
Uneori introduceam deliberat o greseala in prestatia mea, pentru
a testa vigilenta studentilor. Nevoia de indoiala si de suspiciune
functioneaza concomitent cu o alta, opusa: nevoia de complicitate la o
conventie. De exemplu, mergem la un spectacol de teatru. Ne supunem
prezumtiei de complicitate la conventia de fictiune propusa de spectacol,
o acceptam, ii acordam credit. Dar spiritul nostru critic nu
inceteaza sa functioneze si avem dreptul, ulterior, sa ne
exprimam eventuala insatisfactie, sa pretindem ca
autorii spectacolului au inselat asteptarile noastre, creditul
pe care l-am acordat. La fel, in cazul unei poezii, a unui roman etc.
5. Nevoia de greseala si de esec. De
cate ori am esuat pana sa deprindem sa folosim furculita, cutitul si
lingura ! De cate ori am cazut, ne-am julit genunchii, pana sa invatam sa
ne tinem pe picioare si sa mergem ! Este clar ca invatarea, drumul
spre dobandirea unui nou comportament trec prin greseli si esecuri; ele
sunt pretul pe care-l platim pentru a ne imbogati intelegerea si pentru a
acumula noi capacitati. Trebuie deci sa distingem intre greselile
de acest fel, care au un rol pozitiv, benefic, si greselile ordinare,
facute din neatentie sau ca urmare a altor imperfectiuni senzoriale sau
psihice. A plasa greseala si esecul, la modul general, in sfera infractiunii
sau/si pacatului denota o confuzie grava, pe care totusi o
comite mereu practica educationala. Auzim mereu: «cine a gresit, sa
plateasca». Dar exemplul copilului care cade inainte de a invata sa se
tina pe picioare si niciun parinte normal nu se gandeste sa-l pedepseasca
pentru acest esec trebuie sa ne stea mereu in fata.
O veche vorba latineasca de intelepciune ne
aminteste ca a gresi este omenesc. Dar reflectia respectiva continua prin
a condamna perseverarea in greseala. Aici este nevoie de o precizare. De
exemplu, sa repeti mereu traversarea strazii pe culoarea rosie
a semaforului este intr-adevar de condamnat si de sanctionat; in
general, nerespectarea deliberata a unor reguli ale comportamentului uman,
social este de sanctionat si aici intra in functie justitia si morala; dar
sa comiti mereu greseli, alte greseli, in incercarile in care te
aventurezi pentru a strapunge necunoscutul – este un lucru
normal, inevitabil.
Istoria abunda in exemple de greseli si esecuri
ale unor oameni de seama, in tentativa de a spori cunoasterea umana. S-ar
putea scrie o istorie a omenirii centrata pe greseli si pe
esecuri. O mare parte, poate cea mai mare, a actiunilor de
pionierat, a lucrarilor care au deschis drumuri noi in cunoastere si
in actiunea sociala au inclus greseli, ca un produs secundar
al noutatii ideilor lansate. Mai mult, mergand pe urmele unor greseli
comise in lucrari sau actiuni temerare, s-a ajuns la aparitia unor noi
idei, noi domenii de cercetare.
«Greseala matematica, sursa de creativitate»
a fost de mai multe ori titlul unora dintre expunerile mele. Pentru a da
un singur exemplu: noua stiinta a haosului a fost initiata de Henri
Poincare in tentativa sa de a inlatura o greseala dintr-un memoriu al sau
de mecanica cereasca. Am putut verifica personal si banui ca e
adevarat in general faptul ca drumul spre multe (poate cele
mai multe) idei si teoreme matematice a urmat o cale sinuoasa, de
tatonari, rataciri, confuzii, greseli de tot felul, pana s-a cristalizat
varianta sub care ele sunt acreditate. A cunoaste, macar in unele cazuri,
aceasta istorie zbuciumata mi se pare esential, daca vrem sa intelegem
natura profunda a creatiei umane. Personal, am facut aceasta experienta
pe unele situatii din matematica, din informatica, din lingvistica,
din domeniul literar-artistic, dar cred ca este valabil in general. Tinand
seama de inevitabilitatea esecurilor, este esential sa educam rezistenta
la esec, intelegerea faptului ca esecul este normal; mai mult: dintr-un
esec este totdeauna ceva de invatat.
6. Nevoia de joc. Apreciez jocurile
bazate pe reguli prestabilite, de la fotbal si tenis la sah si go. Ele au
un rol important si merita atentia tinerilor. Dar nu in primul rand la ele
ma gandesc acum. Am in vedere jocurile care valorifica nevoia de
libertate, curiozitatea de a intelege cele percepute prin simturi sau prin
observatie directa, nevoia de si dreptul la greseala si esec, fara a
fi pedepsite. Am considerat astfel de exemple la punctul anterior:
cum invatam sa ne tinem pe picioare si sa mergem. Este clar ca orice copil
de pe suprafata Pamantului trece prin aceasta experienta. Acum ma voi
referi la un alt joc, si el practicat, pe cat mi-am putut da seama, de
toti copiii lumii: jocul de-a v-ati ascuns. Eu ma ascund iar tu ma
cauti si daca ma gasesti, ai castigat. Acest joc nu face decat
sa imite un altul, pe care natura, lumea il practica fata de noi, la
orice varsta si de la inceputurile omenirii. In tentativa noastra fireasca
de a intelege lumea, totul se intampla ca si cum lumea ne spune: «cauti
sa ma intelegi, dar eu ma ascund; si cu cat lucrul pe care-l cauti este
mai interesant, mai semnificativ, cu atat il ascund mai bine si il
fac mai greu de gasit. Dar merita sa-l cauti. Chiar fara rezultatul asteptat,
cautarea iti va da satisfactii, care insa ar putea fi altele decat
cele la care te-ai gandit initial. Cauti ceva, nu-l gasesti, dar
gasesti altceva; uneori mai interesant decat ceea ce cautai initial».
Invata sa savurezi acest spectacol al omenescului,
sa te imbeti de el – si din nou sa simti ca viata merita sa fie traita.
Cautarea se dovedeste de multe ori mai importanta decat gasirea. Placerea
de a urca un munte sta in primul rand in a savura fiecare moment
al parcursului, chiar daca nu ajungi in varf. Mai e si un alt
aspect, observat de Blaise Pascal: de multe ori cauti ceea ce deja ai gasit.
Gasesti ceva ca o banuiala, o intuitie, o extrapolare a unor observatii
empirice. Dar ai nevoie de o confirmare mai convingatoare. Asa se
intampla, de exemplu, ca in matematica multe teoreme sunt ‘gasite’
mult inainte de a fi demonstrate; cazul teoremei lui Pitagora, gasita
empiric mult inainte de Pitagora.
Dar toata cautarea la care ne referim ce este
altceva decat invatarea, descoperirea, inventia ? Nevoia noastra de a
intelege lumea, de a ne intelege pe noi. O cautare care trebuie sa valorifice
toate nevoile umane discutate anterior, dar si pe cele care urmeaza.
7. Nevoia de identitate. Aici se afla
o provocare majora, dramatica, si o sansa de a da vietii noastre o
motivatie superioara. Direct implicate sunt
toate celelalte 9 nevoi pe care le discutam. Biologic, avem
o identitate individuala, prin faptul ca fiecare fiinta vietuitoare
de pe aceasta planeta are un ADN specific. Acizii dezoxiribonucleici sunt
‘cuvinte’ pe alfabetul celor patru tipuri de baze nucleotide. Acest
alphabet este acelasi pentru toate fiintele traitoare pe planeta
Terra. Dar ordinea in care sunt asezate elementele alfabetului
in alcatuirea ADN-urilor este alta la fiecare dintre noi,
deci fiecare fiinta umana are o identitate biologica specifica.
Ne nastem preluand o intreaga mostenire genetica de
la parinti si, prin intermediul lor, de la bunici, strabunici etc.
Preluam o seama de trasaturi, deprinderi, reprezentari, judecati si
prejudecati determinate de contextul geografic si istoric in care ne
dezvoltam. Toate acestea ne confera o identitate genetica, de familie, de loc
geografic si de moment istoric, deci o identitate locala, una regionala,
una nationala, de limba, de credinta. Aceasta identitate pe
care natura si istoria ne-o imprima, de multe ori fara a ne da seama,
ramane pentru prea multi oameni singura lor identitate. Prea multi oameni
nu simt nevoia unei identitati mai bogate decat aceea primita fara vreun
efort personal. In perioada trecerii de la copilarie la adolescenta ar
trebui sa inceapa constientizarea nevoii de construire a
unei identitati mai bogate decat aceea cu care ne-a inzestrat natura.
Cum sa facem sa educam la cat mai multi tineri aceasta nevoie (valorificand
critic, selectiv, identitatea primita de la natura) ? Cum sa-i facem pe
tineri sa constientizeze faptul ca in conditiile actuale ale globalizarii
de toate felurile actioneaza asupra noastra, direct sau indirect, toate
nivelurile sociale, de la cele locale la cele regionale, nationale,
europene, occidentale si planetare ? Sa le explicam tipologia
identitatilor culturale: balcanica, dunareana, a Marii Negre,
sud-est europeana, central europeana, mediteraneana,
europeana, occidentala, planetara dar si tipologia care rezulta
din diversitatea lingvistica, de credinte, de civilizatii. Se intampla un
lucru fara precedent in istoria omenirii: numeroasele identitati ale
fiintei umane, aflate intr-o dinamica permanenta si o
interactiune continua, nu mai pot fi intelese decat concomitent, formand
un sistem. Sau le intelegem pe toate sau pe niciuna.
Globalizarea si internetul au o contributie
esentiala la aceasta noua configuratie a identitatilor. Educatia
nu reuseste sa faca fata acestor probleme, nici nu prea le are in
atentie. Dar tensiunile existente intre diferite identitati ale fiecarei
persoane si intre identitatile unor persoane diferite sunt, in ultima
instanta, la radacina multor conflicte si razboaie; aici isi afla
radacinile si terorismul existent la scara mondiala. Posibiltatea unei
dezvoltari armonioase a identitatilor ramane deocamdata doar un proiect.
8. Nevoia de omenesc si de omenie.
Identitatea este primul termen al unui cuplu esential, in care al doilea
termen este: alteritatea. Niciunul dintre ei nu se clarifica in absenta
celuilalt. La orice nivel, ne definim identitatea prin raportare la
ceea ce este diferit. Diferenta se poate referi la varsta, la sex, la
nationalitate, la limba, la culoarea pielii, la religie, la nivel de
cultura, la pozitie sociala, la apartenenta politica, la filosofie a
vietii, la preferinte literare sau de orice alta natura etc. Sa
fim pregatiti sa intelegem omenescul in diversele sale ipostaze, sa
admitem ca tocmai infinita sa diversitate ii da farmec. Nu exista doua fete
umane identice, nu exista doua voci umane identice, nu exista doua priviri
umane identice. Dar dincolo de aceasta diversitate, toti copiii lumii au
o prospetime cuceritoare, toti alterneaza rasul cu plansul, toti rad la
soare, toti indragesc miscarea si jocul, toti ard de curiozitate.
Omenescul este o sursa nesfarsita de delectare, de minunare. Iata, pentru
a alege numai una din fermecatoarele manifestari umane: vorbirea, limba.
Cata subtilitate, cata finete, cat joc al nuantelor iti
ofera cuvintele, frazele, discursul ! Muzica lor, semnificatia lor.
Cat de placut e sa constati ca reusesti sa spui ceea ce ai gandit, dar cat
de usor, pe nesimtite, frazele derapeaza si nu mai exprima ceeace ai dorit
! O continua alternare a gasirilor si a ascunderilor, a confirmarilor si a
frustrarilor. Sau jocurile memoriei umane, ale amintirilor si uitarilor;
sau trecerile insesizabile de la zambet la lacrima, de la gravitate la
duiosie. Iata un pariu major al educatiei: sa-i antrenam pe copii sa
savureze omenescul in intreaga sa diversitate. Omenescul nu este ca jocul
de tenis, unde castigi in dauna altora, care pierd; omenescul poate
fi universal castigator.
La animale, o pornire instinctiva vede in
diferenta o adversitate. Pentru ca oamenii sa nu reproduca si ei acest
comportament, este nevoie de o educatie corespunzatoare, altfel se
intampla ceea ce vedem mereu: baietei de clasa a treia primara care se iau
la bataie pentru ca «eu am spus intr-un fel iar el a spus altfel».
De la omenesc, nu e decat un pas pana la omenie.
Nevoia de a fi bun, generos, de a darui, de a-i contamina pe altii
de bucuria vietii. De a adopta in comportamentul tau prezumtia de
solidaritate cu ceilalti oameni. Copiii care se formeaza in acest fel (iar
internetul ar putea avea aici un rol esential) vor putea fi mai greu antrenati
in razboaie de tot felul.
9. Nevoia de cultura. Omenirea a
acumulat un imens tezaur de cultura stiintifica, literar-artistica,
tehnologica, religioasa, filosofica etc. Culmi ale spiritualitatii
umane, in matematica, astronomie, fizica, chimie,
biologie, filosofie, literatura, muzica, arte vizuale, teatru,
stiinte juridice, economice, istorice, arheologice,
geografice, geologice si, mai recent, in film si in disciplinele
informatiei si ale comunicarii stau marturie pentru splendoarea
omenescului, pentru puterea sa de patrundere, de imaginatie, de
descoperire si de inventie. Dar cine beneficiaza de ele, cati sunt cei
care au acces la aceste piscuri, le inteleg, isi pot umple sufletul si
mintea de intelepciunea si frumusetea lor, se pot astfel inalta spiritual
mult peste starea de animalitate ? Cati sunt cei care ajung sa traiasca
fiorul unui vers, al unei povesti, al unei muzici, al unui tablou, al
unui monument de arhitectura, al unei sculpturi, al unei ecuatii, al unei formule
chimice, al tabelei lui Mendeleev, al unui program de calculator, al
geometriilor neeuclidiene, al relativitatii einsteiniene, al lumii
cuantice, al dualitatii Watson-Crick a acizilor nucleici ?
Va fi in stare educatia publica sa preia acest
mesaj ? Mai avem timp de asa ceva ? Un timp de contemplare, de suprema
emotie. Nu cumva eliberam pe banda rulanta diplome de diverse grade, fara
acoperire culturala ? Si daca nu au acoperire culturala, ce sunt posesorii
acestor diplome altceva decat, in cel mai bun caz, furnizori de servicii ?
Si daca nu prea au nevoi culturale, ce motivatie mai profunda pot da
vietii lor ? Cohorte de oameni, unii cu o stare de prosperitate materiala,
au totusi un statut de sclavi culturali. Sa nu-ti fie mila de ei
? Sa nu-i compatimesti ? Nu cumva se afla aici sursa principala a
derapajelor de ordin civic, moral, juridic, a violentei verbale, psihice,
fizice ?
Care este nivelul de cultura al celor ce ne conduc,
ce repere umane au ei ? Ce anume da un sens vietii lor ?
10. Nevoia de transcendenta. Ne aflam aici la modul superior, de cea
mai inalta complexitate, pe care o poate capata nevoia de a da un
sens vietii. Etimologic, trans inseamna dincolo iar verbul latinesc
ce i se alatura s-ar traduce prin a te catara. Obiceiul copiilor de a se
catara in copaci, pe garduri, pe stalpi exprima nevoia, tentatia de
a se inalta, de a se departa de sol. Asa incepe transcendenta. Sa treci
dincolo de limitele, de cadrul ce ti-au fost impuse prin nastere, sa
nu ramai sclavul perceptiei senzoriale si empirice, sa incerci sa le depasesti.
Asa au aparut geometria neeuclidiana, care
sfideaza perceptia senzoriala a spatiului; fizica relativista, care
transgreseaza perceptia empirica a timpului, energiei si miscarii;
constientizarea limitelor limbajului uman, inadecvat situatiilor in care
nu mai exista o diferenta clara intre subiect si obiect si dincolo de
care urmeaza tacerea sau compromisul de toate felurile; logicile
neclasice, care incalca una sau mai multe din cele trei principii ale
logicii aristotelice: identitate, necontradictie, tert exclus; imaginarea
unui calcul care depaseste frontiera Turing data de ideea obisnuita,
elementara de calcul etc.
Transcendenta este atat la destinatie cat si
la origini. Distinctia kantiana dintre transcendent (dincolo de
posibilitatile cunoasterii umane) si transcendental (relativ la
achizitii ale cognitivului uman care preced orice experienta;
cunoasterea apriorica).
Transcendenta matematica se refera, in acord
cu Euler, la operatii care nu se pot realiza prin repetarea de un
numar finit de ori a unor operatii elementare, aplicate numerelor
naturale. De aici, nu-i decat un pas pana la distinctiile profan-sacru,
imanent-transcendent. In aceeasi ordine de idei, se poate discuta
despre transcendenta in muzica, in viziunea fenomenologiei sunetului,
preconizate de Sergiu Celibidache.
… logice – de bun simt, instructive, elaborate de
la particular la general/universal, de esenta/calitate si parfum de fundamental
NLP …
… aplicarea lor/utilizarea/trairea s.a.m.d. implica
doua conditii/restrictii:
·
minte, judecata
cuprinzatoare/rafinata/determinare infinita;
·
TIMP inaintea ta, sa poti conduce/vira in viata pe
drumul cel drept/corect !
… si … deci … asa dar si prin urmare, este evident
ca cele doua limite dual limitative se exclud heidelberg-ian; cel putin pentru
mine: am acum un pic de minte/judecata dar … NU MAI AM TIMP DE MANEVRA SI
CONDUS !
…
urmeaza inevitabil ciocnirea/accidentul/carambolul nu cu un cap de pod/nu cu
alta masina de pe sensul opus etc., etc. - ci cu CRUCEA de pe MORMANT …
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu