marți, 29 ianuarie 2013

VORBE si DISCUTII de … MENTA si … FRUNZA LA CAINI


Stimate Domnule Profesor,

Este laudabila initiativa Dvs. de a crea un mic forum pt dezbaterii publice la pachetul de informatii PCCA 2013 (Proiecte Colaborative de Cercetare Aplicativa = http://www.uefiscdi.gov.ro/articole/3255/Dezbatere-publica-Pachet-de-Informatii-PCCA-2013.html; M.E.C.T.S., ANCS-UEfiscdi, CNCS, CNDI, CNFIS, CNATDCU)

Ati formulat o serie de observatii, comentarii si aprecieri; sunt puncte de vedere care la randul lor pot fi acceptate/impartasite sau discutate/combatute.
Opinia mea, punctual si telegrafic, pentru continuarea dezbaterii:
§         s-a incalcat cutuma universala „BISERICA, ARMATA, INVATAMANTUL sa fie apolitice”; daca la biserica consecintele nu sunt asa de evidente, in armata se atenteaza la siguranta nationala, iar in invatamnt se justifica si sunt explicabile haosul/degringolada/rezultatele dezastruase si nivelul/profesionismul de tara din lumea a treia;
§         nu se respecta principiile/statutul statului de drept; a se vedea numai circul/imixtiunile cu “bacalaureatul”, “clasa pregatitoare”, titularizarile pt ministerul invatamantului s.a.m.d.;
§         nu sunt definite si validate de practica/istorie/viata etc. concepte fundamentale: reforma invatamantului, teza si titlul de doctor, expert si expertize, “meritele” pt salariul/gradatia de merit si o serie lunga, pe atat de lunga cat este de scurta si inexistenta inca metodologia de pensionare a cadrelor didactice (dupa legea invatamantului sau legea generala de cotizare/salarizare ?!?), serviciile medicale din pachetul de baza pt care se plateste FSS-ul s.a.m.d.;
§         sunt importate scheme/solutii/rezolvari din strainatate, fara a se tine cont de specificul national/conjunctura actuala economica-sociala-politica din tara sau consecintele pe termen lung si starea de lucruri din viitor; esenta bancului cu pudelul, frisca si cresterea potentei: la noi a fost un caine ciobanesc flamand, o bucata de slanina si  ..  dezastrul. Concluzia: tehnologie inalta/Americana aplicata in specific romanesc, s-a ales praful ! Cam la fel si cu sistemul de sanatate si computerizarea activitatii cu SIUI, cu sistemul de pensii privat, cu asigurarile, cu investitiile s.a.m.d.;
§         globalizarea pentru dulai si nu pentru catei est-europeni ca noi; cu muncitorii capsunarii si curatitorii de wc-uri inainte, export infloritor de “moldovence”, import de gunoaie si deseuri radioactive, piata de desfacere pentru toate ciurucurile perimate fizic/valoric/moral si cu moderatie la spatial Schengen sau accesarea de fonduri europene;
§         s-a uitat că 24 de ore rămân 24 de ore ca maxim de timp şi s-a încălcat norma logică de lucru şi încărcare; sunt numeroase cazuri şi exemple concrete de cumul şi de job-uri şi inevitabil şi de bani (salarii normale, gradaţii de merit, plata cu ora, prime şi diverse sume forfetare, cumul cu pensia, drepturi de autor, redevenţe etc.): funcţii de conducere în partid, parlamentar, profesor universitar (ore obligatorii ca sarcini didactice din post/stat şi ore suplimentare sub forma de plata cu ora, funcţii de conducere la rectorat-decanat-departament, conducere de doctorat, cercetare pe contracte finanţate de minister), consilier ministerial sau parlamentar, consilii de administraţie, fundaţii, comisii şi comitete etc.;
§         cu ISI, "dottore" si/sau limba engleza; Too much pudding may choke a dog ! Adica nici ateu dar nici mai catolic decat titularul Vaticanului:
1 – CNCSIS nu recunoaste multe publicatii nationale de referinta ale numeroaselor specialitati sau domenii tehnico=stiintifice ca indexate ISI (reviste incluse in Web of Science: Science Citation Index Expanded, Social Sciences Citation Index si Arts & Humanities Citation Index/regasite in Journal Citation Reports etc.);
2 – numeroase elemente, cu caracter istoric, printre care si titlul de doctor sau grad universitar, se impun a fi tratate si recunoscute in parametrii timpului respectiv si in conditiile concrete si conjunctura momentului dobandirii. Academicianul Barladeanu a fost titularizat fara doctorat si opera publicata, profesorii nostri universitari din perioada 1960 – 1980 nu aveau doctorat (de fapt cu cine si ce conducator stiintific sa-l fi pregatit si sustinut teza ?) etc.
În 1952 se înfiinţează "Aspirantura" ca formă superioară de pregătire pentru obţinerea titlului de "candidat în ştiinţe tehnice", sistem care s-a transformat ulterior în doctorat în anul 1968. Toate bune si frumoase pana dupa 1992 cand incepe modificarea „modificarii” si „reforma invatamantului”.
Criteriile generale de evaluare privind conferirea titlului stiintific de doctor [TD], promovate prin O.M.Ed.C 4826/30.09.2004 se modifica prin O.M.E.C.T.S. 3759/2011 si regulamentului de functionare CNATDCU devine aiuristic si fantezist: se refac/reorganizeaza comisiile de evaluare pe domenii care nu corespund cu specialitatile absolvite si tematicile de doctorat, sunt cooptati specialisti de prestigiu din strainatate (inclusiv romani sau de origine mioritica; lucru aparent benefic pt probitate/nivel stiintific, impact european etc., dar practic nerealizabil tehnic: cine venea trimestrial in Romania la sedintele de plenul comisiei, cine platea diurna si transportul, s.a.m.d.), se stabilesc metodologii si termene de realizare ale consensului membrilor comisiei astfel incat murea/disparea fizic doctorandul pana sa afle daca Comisia Superioara a validat sau nu.
S-a profitat de situatie pt spalarea intensa si fatisa a „rufelor”; se trezea cate un „coleg” si lua cu ranga si desfinta/mutila si tema tezei (complet irelevanta !), si teza (un contract de-al D.S. era de unspe-mii de ori mai laborios, dat in 14 si colorat ISI, chiar daca erau o aceeasi Marie cu titluri schimbate si autori permutati !), si doctorandul, si conducatorul; hai sa admitem, ca sa fim absolut obiectivi – ca se mai gaseau mici „scapari”. Dar se mergea pana la negarea comisiei de la universitatea respectiva; in final s-ar fi dorit ca numai Dl. Ministru personal si trepadusii din CNATDCU sa faca evaluarea/validarea, domniile lor fiind singurii in masura si competenti; dovada miile de teze care s-au adunat la minister si apoi la schimbarea „schimbarii” au fost validate in mare graba si veselie sa nu se piarda fondurile POSDRU (Programul Operaţional Sectorial de Dezvoltarea a Resurselor Umane). Putin a lipsit ca intreaga „doctorie” sa fie numai apanajul exclusiv al distinsilor ministeriabili si colegilor lor chimisti „dizidenti” din diaspora; totul sub corectele lozinci de competenta/probitate/integritate/nivel stiintific ridicat etc.
Gogorita cu "dottore" si plagiatul „a prins” tot din rea intentie si necunoastere; s-a marjat pe chichita cu <soft-urile antiplagiat> ! Evident ca tot textul, infinit ca fond si forma, scris pe internet are si, de exemplu, relatia/formula [2 x2 = 4]. Daca se compara/analizeaza o teza de la matematica, de cate ori apare utilizat de doctorand formula mentionata, textul se evidentiaza cu ROSU = PLAGIAT si de aici spectacolul de trista amintire, demn de o cauza mai nobila. Asta nu echivaleaza cu acceptarea unei riguori mai „putin riguoroasa” sau stagheta a exigentei la cota negativa !!!
Cu limba engleza: este benefic sa fie cunoscuta si utilizata nu numai cu mainile si fata de mim! Ce ne facem cu cei care stiu numai romana (de la mamica lor !), franceza (de la bunica interbelica), rusa (de la Academia Frunze) ??? Sa-i impuscam ? Sa-i recalificam pentru agricultura si sapat de ingropat banii la autostrazi ?
Engleza nu implica că esti şi un bun cercetător sau un eficient manager/director de proiect/grant; poţi fi un constituţional Preşedinte mediator sau un imparţial şi echidistant ministru de justiţie, chiar dacă nu şti engleza. Pentru comunicările oficiale există postul/funcţia de translator atestat.
Dacă absolutizăm criteriul cunoaşterii unei limbi, atunci să uităm de engleză – cum am renunţat şi la rusă, şi apriori/vizionar să introducem chineza obligatoriu încă de la grădiniţă !
§         Conclusiv cercetarea nationala ar trebui desfasurata si implicit finantata pe trei mari clase: 1 - teme majore de interes national, stabilite de un grup de experti romani (50 %) si in urma unor dezbateri publice de amploare cu beneficiarii directi ai cercetarilor (50 %); 2 – teme individuale ale unor „olimpici ai cercetarii romanesti”, care sa formeze in timp un registru ISI national; 3 – integrarea in teme europene, finantate multistatal, in limba engleza, cu experti si evaluatori internationali. Toate acestea cu o finantare corespunzatoare, pe planuri multianuale si fara sfaturi televizate de la distinsa si stimata doamna blonda de la RomaniaTV !
Cu cele mai sincere intentii constructive si positive, sentimente nationale si totodata constient de inutilitatea demersului si lipsit de speranta de mai BINE (nici vorba ca am TRAI BINE !!!) – Ion CHIRA,